Március 12-én rendezik meg a 95. Oscar-gálát, a filmművészet egyik legnevesebb díjátadóját, ahol 23 kategóriában jutalmazzák meg 2022 legnagyobb sikereit a mozivásznon. A legjobb színészeknek, rendezőknek, zenészeknek és a filmgyártás úttörőinek szóló ceremónia az utóbbi időben sokat veszített a népszerűségéből, ám az idei felhozatal talán visszacsalogatja a nézőket a képernyő elé.
Az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia által szervezett díjátadó Hollywood egyik legrégebbi hagyománya, minden évben nagy a presztízse és jókora izgalom övezi. Az este házigazdája Jimmy Kimmel lesz, és a nemzetközi filmvilág krémje vesz részt a gálán, amelyet élő közvetítésben lehet majd követni.
A 2023-as ceremóniának van hova javítania – a nézettség egy évtizede folyamatosan csökken, a tavalyi show-t is csak az mentette meg, hogy Will Smith a színpadon felpofozta Chris Rock humoristát, aki a színész feleségével viccelődött.
Bár a 2022-es Oscar-gála 50 százalékkal több nézőt vonzott, mint a 2021-es, még így is a második legalacsonyabb nézettséget érte el a díjátadó történetében. A közvetítést 15 millióan követték, miközben a koronavírus-járvány előtt a nézettség soha nem volt 20 millió alatt. Bár tavaly a filmszakma elkezdett lábra állni, a 7,5 milliárd dolláros belföldi jegyeladások messze elmaradtak a pandémia előtti 10 milliárdot meghaladó átlagos szinttől.
Idén úgy tűnik, hogy az Akadémia is végre ráébredt: az emberek nem a bohóckodás, a középszerű előadók és a kilobbizott jelölések miatt nézik az Oscar-díj-átadót, hanem azért, hogy a kedvenc filmjeik sikerének örüljenek.
A felhozatal valamennyire ezt tükrözi, az élen Dan Kwan és Daniel Scheinert filmje, a Minden, mindenhol, mindenkor áll.
A Minden, mindenhol, mindenkor egy nehezen besorolható, tébolyodott kungfu-sci-fi-romantikus családi komédia, amelyet a kritikusok a megjelenése pillanatától fogva klasszikusnak neveztek, és a szerény forgatási költségekhez képest gyorsan kasszasiker lett a mozikban és a streamingszolgáltatóknál is.
Jelenleg 11 jelöléssel vezeti a mezőnyt, és a gála legesélyesebbjének tartják, ugyanis ezt a furcsa filmet az Akadémia sem tudta elhanyagolni.
Ezt követi a Netflix Nyugaton a helyzet változatlan című filmje, amely 9 jelölést ért el. Érdekes módon az alapjául szolgáló német háborús történet egyszer már megjelent a mozivásznon, 1930-ban, és akkor is elnyerte az Oscar-díjat – talán egy évszázaddal később megismétlődik a siker?
Az Elvis című zenés drámát 8, A sziget szellemei című ír tragikomédiát 7 díjra jelölték, de az év egyik legnépszerűbb filmje sem maradt el, ugyanis a Top Gun: Maverick, amely mintegy 1,5 milliárd dolláros jegyeladást produkált, összesen 6 kategóriában vált esélyessé az Oscar-díjra.
Ezzel szemben az Avatar: A víz útja, James Cameron 2009-es filmjének a folytatása, amely nemrég átlépte a kétmilliárd dolláros bevételt, mindössze 4 kategóriában kapott jelölést – a legjobb filmnek járó díjra azonban még így is esélyes lehet.
Nyugaton a helyzet változatlan; Avatar: A víz útja; A sziget szellemei; Elvis; Minden, mindenhol, mindenkor; A Fabelman család; Tár; Top Gun: Maverick; A szomorúság háromszöge; Women Talking.
Összességében a „legjobb film” címért versenyzők eddig 1,57 milliárd dolláros bevételt értek el az USA-ban, ami a Comscore adatai szerint a jelölés időpontjában a valaha mért legnagyobb érték.
A pénzügyi siker egyben a mozikba való visszatérés jele is. A világjárvány elején az Akadémia ideiglenesen feloldotta azt a szabályt , amely szerint csak moziban megjelent filmeket lehet jelölni a díjra, utat nyitva a streamingszolgáltatóknak is, amelyek abban az évben letarolták a díjátadót, az Apple Coda című filmje pedig a legjobb filmnek járó díjat is hazavihette.
Ezek a szolgáltatók idén nem szerepeltek ilyen jól, s bár a Netflix filmje, a Nyugaton a helyzet változatlan a legesélyesebbek között van, az Amazon és az Apple mellett alig kaptak jelölést az Akadémiától. A Disney és a Universal, a régi Hollywood képviselői viszont most visszatértek, filmjeik pedig rengeteg kategóriában szerepelnek – minden bizonnyal haza fognak vinni párat az aranyszobrocskákból.
Martin McDonagh (A sziget szellemei); Daniel Kwan és Daniel Scheinert (Minden, mindenhol, mindenkor); Steven Spielberg (A Fabelman család); Todd Field (Tár); Ruben Östlund (A szomorúság háromszöge)
Cate Blanchett (Tár); Ana de Armas (Szöszi); Andrea Riseborough (To Leslie); Michelle Williams (A Fabelman család); Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor)
Austin Butler (Elvis); Colin Farrel (A sziget szellemei); Brendan Fraser (A bálna); Paul Mescal (Aftersun); Bill Nighy (Élni)
Angela Bassett (Fekete Párduc 2.); Hong Chau (A bálna); Kerry Condon (A sziget szellemei); Jamie Lee Curtis (Minden, mindenhol, mindenkor); Stephanie Hsu (Minden, mindenhol, mindenkor)
Brendan Gleeson (A sziget szelleme); Brian Tyree Henry (A kiút); Judd Hirsch (A Fabelman család); Barry Keoghan (A sziget szelleme); Ke Huy Quan (Minden, mindenhol, mindenkor)
Guillermo Del Torro Pinokkiója; Marcel the Shell with Shoes On; Csizmás kandúr: Az utolsó kívánság; A tengeri fenevad; Pirula panda
Nyugaton a helyzet változatlan; Babylon; A sziget szellemei; Minden, mindenhol, mindenkor; A Fabelman család
Az Oscar-díj jelöltjeit és a többi kategóriát itt lehet megtekinteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.