BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Országos Mentőszolgálat: jól működik az új ügyeleti rendszer

Az új szisztémát egyelőre három vármegyében vezették be, de a tapasztalatok kedvezők.

Jól működik az új ügyeleti rendszer az első tapasztalatok és a betegektől érkező visszajelzések alapján abban a három vármegyében, amelyben már bevezették – közölte az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál pénteken.

20230302 Nyíregyháza dr. Pápai György, az Országos Mentőszolgálat orvosigazgatója, aki az ízületi betegek megyei egyesületének meghívására  a Jósa András kórházban beszélt a vármegyénkben március 1-jén életbe lépett új ügyeleti rendszerről.
Fotó: Dodó Ferenc / Kelet-Magyarország 

A szóvivő felidézte, hogy a betegellátás javításáért a kormány új ügyeleti rendszert vezet be, amely az év során fokozatosan lép életbe az egyes vármegyékben. A másfél éves tesztidőszak után az idén februárban Hajdú-Biharban, majd március 1-jétől Győr-Moson-Sopron és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is élesedett az új ügyeleti szisztéma, amely az eddigi tapasztalatok alapján mindenhol gördülékeny ellátást hozott magával. 

A visszajelzések alapján az ügyelet által nyújtott betegellátással az ellátottak elégedettek voltak.

Az első két márciusi hétben a három vármegyében az ügyeletesek 5579 betegnek nyújtottak segítséget, míg 33 telephelyen háziorvosi ügyeleti időszakban – hétköznap 16 és 22, hétvégén 8 és 14 óra között – 3525 beteget láttak el, ami naponta és telephelyenként átlagosan csaknem nyolc betegellátást jelentett.

A hétköznap éjszakákon, este 10 és reggel 8 között a sürgősségi ügyeletek 566 ellátást végeztek, ami a 16 telephelyre lebontva átlagosan napi több mint három beteg. Hétvégén 14 és 8 óra között a sürgősségi ügyeletek 1488 ellátást végeztek, ami 16 telephelyre bontva átlagosan több mint egy beteg óránként.

Győrfi elmondta azt is, hogy az elmúlt két hétben 7100 alkalommal hívták a 1830-as ügyeleti számot a három vármegyében, jelezve, hogy a betegek széles köréhez eljutott az egységes ügyeleti telefonszámról szóló tájékoztatás.

A szóvivő szerint a tapasztalatok ismételten arra világítanak rá, hogy 

a hétköznap 16 és 22, valamint hétvégén 8 és 14 óra között jelentkező betegek enyhébb panaszokkal, háziorvosi ellátást igénylő problémákkal fordulnak az ügyelethez, 

így az ellátásukra a háziorvosok lennének a legalkalmasabbak, miközben az őket helyettesítő szakemberekre, orvosokra, illetve mentőtisztekre a betegellátás más területén volna szükségük a rászorulóknak.

Győrfi hozzátette: bízik benne, hogy az eddig távol maradt háziorvosok is bekapcsolódnak az ellátásba annak érdekében, hogy az ügyeleti rendszer a jövőben is zavartalanul működhessen, és minden beteg a számára legmegfelelőbb ügyeleti ellátásban részesüljön.

A cél továbbra is az, hogy az év végére Budapest kivételével az egész országban egységes, a betegeknek az eddiginél jobb ellátást biztosító, a sürgősségi ellátórendszer elemeivel összekapcsolt ügyeleti rendszer működjön.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.