A számbelileg egyre gyarapodó, javarészt földműves erdélyi románság csak a 18. század végétől ébredt öntudatra. Az 1848. március 15-i forradalom győzelme után a Magyarország lakosságának mintegy felét kitevő nemzetiségek saját helyzetük javulását, az Erdélyben már a lakosság többségét kitevő román közösség autonómiájának megvalósulását remélte. A Batthyány-kormány azonban a politikai nemzet fogalmából kiindulva a nemzetiségeknek csak a nyelvi vagy a kulturális igényeit fogadta el.
A forradalom egyik fő követelése volt az unió Erdéllyel, amit az áprilisi törvények VII. cikkelye törvénybe is foglalt. Az uniót azonban az erdélyi országgyűlésnek is el kellett fogadnia, érvénybe pedig csak a királyi szentesítés után léphetett. A kolozsvári diéta összehívása egyre késett, mivel a bécsi udvar által másfél évszázadig külön kezelt országrész egyesülése Magyarországgal az első felelős magyar kormány helyzetét erősítette volna.
A sokszínű román nemzeti mozgalom legbefolyásosabb alakjai, köztük a fogarasi görögkeleti püspök, Ioan Lemeni, George Barit történész, az első erdélyi román újság alapítója, Eftimie Murgu lugosi jogász, a radikális szárnyat képviselő fiatal Avram Iancu kezdetben nem ellenezték az uniót. Egyik legfőbb okuk az volt, hogy aggasztotta őket a szerbek által követelt Temesvár-központú vajdaság, és szerettek volna a magyar kormánytól segítséget kapni, hogy megszabaduljanak az alávetettségtől a szerb vallási vezetők dominálta görögkeleti egyházban.
Követelték emellett a jobbágyfelszabadítást – Erdélyre ugyanis nem terjedt ki a magyar törvényhozás illetékessége, így a milliós erdélyi jobbágyság helyzete április után sem változott –, valamint a román nyelv használatát a közigazgatásban és a román nemzet nemzetként való elismerését.
Az unió hívei a következő hetekben fokozatosan háttérbe szorultak, s egyre erősödött Simion Barnutiu befolyása, aki elutasított minden tárgyalást addig, amíg a magyarok a románokat nemzetnek nem ismerik el, mert „nemzet nélkül a köztársaság is zsarnokság… a menny is pokol”. A Balázsfalván, az erdélyi románság politikai, vallási és kulturális központjában április 30-án tartott gyűlésen a jobbágyfelszabadítás ígéretével megnyerte magának a parasztokat és a gyűlést nélküle kezdeményező radikális fiatalokat, ezzel átvette a román nemzeti mozgalom irányítását, a magyarbarát erők teljességgel háttérbe szorultak.
Az erdélyi románok nemzeti gyűlését végül május 15-re, Balázsfalvára hívták össze, s a városkában 30-40 ezres tömeg gyűlt össze, köztük voltak a moldovai és havasalföldi forradalmárok képviselői is. A mozgalom vezetői már az előző napon, a helyi görögkatolikus székesegyházban elfogadták Barnutiu álláspontját, amit ő így summázott: a magyarokkal való együttműködésből és Erdély uniójából a románoknak csak káruk származna, „a magyar szabadság asztalán minden falat mérgezett”.
A gyűlést május 15-én megnyitó Barnutiu feleskette a tömeget az uralkodó és a román nemzeti érdekek iránti hűségre, az eskü azt is tartalmazta, hogy munkálkodnak (a lehetőségekhez mérten) a jobbágyság megszüntetésén is. A másnap elfogadott, 16 pontból álló határozat követelte a román nemzet elismerését (a magyar, a szász és a székely nemzet mellett), arányos országgyűlési képviseletét, évenkénti nemzeti gyűlések megtartását, a román nyelv használatát az állami életben, a román nyelvű oktatás megszervezését egészen az egyetemig, az úrbéres szolgáltatások és a papi tized eltörlését és a parasztok rovására elkövetett földfoglalások jóvátételét, független román nemzeti egyház létrehozását, a céhrendszer eltörlését, az esküdtbíráskodást, a sajtószabadságot, az Erdély és a dunai fejedelemségek közötti vámok eltörlését.
Az utolsó és legfontosabb pont azt követelte, hogy az erdélyi országgyűlés ne döntsön az unióról Magyarországgal, „míg a román nemzet is nem lesz alkotmányos nemzet, tanácskozó és határozó szavazattal az ország törvényhozásában”. A határozatot a május 17-i zárónapon petícióba foglalták, és azt az uralkodónak és az erdélyi országgyűlésnek is eljuttatták, de a küldötteknek megtiltották, hogy a diétán bármilyen alkudozásba bocsátkozzanak. Életre hívták továbbá Andrei Saguna görögkeleti püspök elnökletével, de Barnutiu tényleges irányítása alatt a Román Nemzeti Bizottmányt a nemzeti mozgalom irányítására Nagyszeben (az erdélyi ortodox püspökség székhelye) központtal. A gyűlés követeléseit Barnutiu által megszövegezett kiáltványban is összefoglalták, amely a „románok… fegyverkezzetek!” szavakkal zárult.
A május 30-án összeült erdélyi országgyűlés a román követelések ellenére kimondta Erdély és Magyarország unióját, amelyet V. Ferdinánd június 10-én szentesített. Az uralkodó fogadta a románok küldöttségét is, de üres kézzel bocsátotta el őket. Az unió megvalósulása után a jobbágyfelszabadítás késett, a román parasztok ellene szegültek a magyar kormány újoncozásának, megkezdődött az elégedetlen románok fegyveres szervezkedése. A szeptember 25-i második balázsfalvi román nemzeti gyűlés résztvevői hűségesküt tettek a császár mellett, érvénytelennek mondták ki az uniót, és fegyverbe szólították a román népet.
A szabadságharc leverése után mind a románok, mind a magyarok csalódására Erdélyt az osztrák koronatartományok közé sorolták, és régi alkotmányától megfosztva, a szászokra támaszkodva német szellemű igazgatás alá helyezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.