Idén nyáron elképesztő, 130 százalékos áremelkedés volt tapasztalható Olaszország felkapott részein. A Consumerism No Profit fogyasztóvédelmi csoport dokumentálta azokat az eseteket, amelyek megmutatják, mennyire elszálltak az olaszországi árak:
egy házaspárnak például 2 eurót kellett fizetnie azért, hogy félbevágják a sonkás szendvicsüket a Comói-tó partján, egy fiatal anyuka pedig 2 eurót fizetett egy cumisüveg felmelegítéséért a tengerparti Ostia városában.
Egy másik turistapár 60 eurót (23 ezer forintot) költött el két kávéra és két kis üveg vízre egy szardíniai hotelben, bár a tulajdonos szerint az árak egyértelműen fel vannak tüntetve, és a díjat a közeli kikötő drága jachtjaira nyíló kilátás indokolta.
Szintén 2 eurót számítottak fel egy extra üres (!) tányérért az észak-olaszországi Portofino közelében, és 10 centet a cappuccinóra szórt kakaóért a Comói-tó egyik kávézójában.
Az olasz kávézó azzal indokolta a plusz felárat, hogy Olaszországban ritkán szokás a cappucinót kakaóval megszórni.
Nem csak a vendéglátósok hajtják fel az árakat: a magas üzemanyag- és energiaárak is hihetetlenül megdrágították a nyaralásokat – írja a CNN. Az árak annyira elszabadultak – egyes részeken 240 százalékkal magasabbak az árak, mint más földközi-tengeri úti célok esetében –, hogy rengeteg olasz a bevált helyi úti célok helyett olyan más, megfizethetőbb tengerparti országokat választ, mint például Albániát, Montenegrót vagy éppen Egyiptomot. Még Giorgia Meloni olasz miniszterelnök is Albániába utazott egy rövid nyaralás erejére – erősítette meg a hivatala.
Az augusztus 15-i Ferragosto ünnep idején mindössze 14 millió olasz fog otthon nyaralni, ami 30 százalékkal kevesebb, mint a koronavírus-járvány előtt
– derült ki a Confcommercio csoport előrejelzéséből.
A légi közlekedés, a szállás és az üdülési csomagok látványos drágulása alaposan megváltoztatta az olaszok nyaralási szokásait
– mondta Furio Truzzi, az Assoutenti fogyasztóvédelmi csoporttól. Hozzátette: az árak nem fogják megakadályozni az olaszokat a nyaralásban, de befolyásolni fogja a nyaralásuk időtartamát. Egy szardíniai családi nyaralás akár napi több ezer euróba is kerülhet, ha figyelembe vesszük a drága komp- vagy repülőjegyeket, a szállodai árakat és a drága étkezéseket – mondta Paolo Manca a Federalberghi (szállodaszövetség) munkatársa.
A nyaralási időtartam megrövidülése ellenére a kiadások magasabbak lesznek: a 2023-as nyári vakáció 1,2 milliárd euróval kerül majd többe az olaszoknak, mint 2022-ben, annak ellenére, hogy kevesebb vendégéjszakát töltenek el
– mondta. A külföldi turisták bőven ellensúlyozták a hazai turisták elmaradását: az olasz idegenforgalmi minisztérium előrejelzése szerint idén nyáron 68 millió turista látogat Olaszországba, több mint hárommillióval több, mint a járvány előtt. Amerikai és ázsiai turisták is tömegesen érkeztek Olaszországba, felváltva a többet költő és hosszabb ideig nyaraló orosz turistákat – jelentette az olasz idegenforgalmi minisztérium.
A legmegbotránkoztatóbb költségekkel a strandokon találkozhatnak a nyaralók.
Pugliában két napozóágy és egy napernyő napi bérleti díja hétköznap átlagosan 50 euró (19 ezer forint), hétvégén pedig majdnem a duplája,
de északabbra, egy zsúfolt strandon a tengerhez legközelebbi napozóágy díja ennek háromszorosa is lehet, akár napi 150 euró, azaz 62 ezer forintba kerülhet, különösen az olyan exkluzívabb helyeken, mint Portofino. Amikor két amerikai turistát kérdeztek arról, hogy mennyit fizettek két Aperol Spritzért egy kávézóban a római Piazza Navonán, azt felelték, szégyellik bevallani az árat, azonban tisztában voltak azzal, hogy a helyszín árát is meg kell fizetniük.
Túlárazott volt a fagyi, a fröccs és a szálloda is, de tudtuk, hogy így lesz. Már a Covid előtt megterveztük ezt az utazást, annak ellenére, hogy olvastuk a brutális árakról szóló híreket
– mondta az egyik amerikai.
Míg a brutális árak igencsak elrettentik az átlagos turistákat, a luxusturizmus virágzik:
idén rekordot döntött az ötcsillagos szállodákba foglalók száma: 11, 7 millió turista választotta a legmagasabb kategóriájú hoteleket.
A luxusturizmus megugrása aggodalomra ad okot, mert ez a középkategóriás utazási szektor árait is felhajtja.
A nyár – annak ellenére, hogy a szezont az árdrágításról szóló hírek és az olasz nyaralók számának csökkenése jellemezte – meghatározó pillanat volt Olaszország pandémiát követő fellendülésében – véli Daniela Santanche, Olaszország idegenforgalmi minisztere.
Végre újra elkezdhetünk beszélni a turizmusról, és megtervezhetjük a következő lépéseket. Ez az első olyan év, amikor nincsenek világjárvány miatti korlátozások, ezért bizonyos értelemben 2023-ról beszélhetünk úgy, mint a nulladik évről
– mondta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.