Több teória is napvilágot látott szerda este óta, mi okozhatta a rettegett Wagner magánhadsereg alapító tulajdonosának, Jevgenyij Prigozsin és társainak repülőgép-szerencsétlenségét. Fontos rögtön a legelején jelezni, hogy a felfokozott helyzet dömpingszerű információáradatot generált a világhálón, főképp az orosz médiában és közösségi oldalakon. Ennek ellenőrzése és az egyes hírek hitelességének megállapítása gyakorlatilag lehetetlen. Ugyanakkor a magángép lezuhanásának okait megbízható orosz források is taglalják, így összességében indokolt ezek szemlézése.
Az egyik felkapott magyarázat szerint a szerencsétlenül járt Embraer 135 (EBM-135BJ) kisgépre közvetlenül a felszállást megelőzően, az utolsó pillanatban felvittek egy csomagot. Erről egy név nélküli forrás nyilatkozott egy népszerű orosz Telegram csatornának.
Egy dobozról beszélnek, amiben drága borok voltak, de valójában egy pokolgépet rejtett.
A forrást szerint a Prigozsin által használt repülőgépeket az utazásait megelőzően rendszeresen átvilágították éppen az ilyen szabotázsok kiszűrése érdekében, még kutyákat is használtak erre a célra. Csakhogy a borosdoboz az átvizsgálást követően érkezett. Egy másik magyarázat szerint viszont nem belső, hanem külső behatás eredményeként zuhant le a gép. Ez alatt azt kell érteni, hogy egyszerűen lelőtték. Van olyan szakértő, aki a roncsokról készült felvételeket, illetve a holttesteken található sérüléseket látva állítja: egy SZ–300-as nagy hatómagasságú légvédelmi rakétarendszerrel adták le a végzetes lövést.
Olyan videók is elérhetők, amelyeken éppen SZU–300-as szállítójárműveket mutatnak látszólag teljesen indokolatlan állásokban, de lőtávolságban a lezuhant gép helyszínétől. A harmadik szcenárió szerint a repülőgépet valóban lelőtték, de nem a földről, hanem a levegőben, méghozzá egy SZU–35 nehéz vadászbombázóról. E szerint a verzió szerint a harci gép a khotilovói légitámaszpontról emelkedett fel és két R27-es levegő-levegő rakétát lőtt ki az Embraerre. A megsérült géptestet zuhanás közben a nyomáskülönbség feszítette szét.
A Flightradar24 járatkövető szolgáltató mindenesetre azt írta, hogy a Wagner-repülőgép magassága kaotikusan váltakozott a zuhanása előtt. A szolgáltató adatai szerint a repülőgép szerdán közép-európai idő szerint 17 óra 10 perckor 8,5 kilométeres magasságra emelkedett és így repült 17 óra 19 percig. Ekkor hol süllyedni, hol emelkedni kezdett. Az első magasságvesztés után 9,15 kilométerre emelkedett, aztán 8,4 kilométerre süllyedt, majd 8,9 kilométerre egyenlítette ki a magasságot, végül hirtelen ismét ereszkedni kezdett. Az utolsó adat 17 óra 20 perckor érkezett, ekkor az Embraer körülbelül 6 kilométeren volt. A Flightradar24 szóvivője szerint
a gép 30 másodperc alatt 2,4 kilométert veszített a magasságából.
Van azonban olyan feltételezés is, hogy Prigozsin repülőgépén valamilyen műszaki hiba keletkezett. Az Embraer állítólag rendszeresen, két-három havonta meghibásodott, ilyenkor pedig a Wagner-vezér egy Hawker gépet használt. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy az Embraert gondosan szervizelték a legapróbb hibánál is, erre kiemelten figyeltek. Csakhogy a légiutaskísérő családtagjai azt állítják: a lány az utolsó repülést megelőzően különös javítási munkálatokról számolt be, amelyeknek nem volt különösebb oka.
Kiderült, miért utazott Oroszországba PrigozsinA Wagner csoport a sikertelen felkelést követően ismét az afrikai érdekeltségei felé akart fordulni. A zsoldossereg vezetője ezért is utazhatott Afrikába, azonban az Institute for the Study of War (ISW) kutatóintézet oroszországi forrásai szerint a Kreml át akarja venni a Wagnertől az afrikai területeit. Prigozsin emiatt utazhatott vissza Oroszországba, amikor lelőtték a repülőgépét. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.