Sok kérdés övezi a keddi hídkatasztrófát Baltimore-ban, köztük az is, hogy a hajó egyáltalán miért ütközött a hídnak, hogyan tudta a hajó elérni a hidat, miért nem volt védve az ilyen ütközésektől, és miért omlott össze olyan gyorsan a híd. Szakértők szerint ezekre a kérdésekre nem mostanában kapunk pontos választ, viszont már zajlanak az elemzések és már többen meg is fogalmazták előzetes véleményeiket.
A szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy az ilyen típusú hidakat, mint az összedőlt Francis Scott Key, kifejezetten ehhez hasonló ütközésekre is felkészítik és ellátják a szükséges védelemmel, megerősítéssel.
Ahhoz, hogy egy ilyen híd így összedőljön, kifejezetten nagy behatásra van szükség.
Jóval nagyobbra, mint az megengedett lenne a Patapsco folyó ezen részén. Hidak már dőltek össze korábban is: 1960 és 2015 között mintegy 35 jelentős hídomlás történt, miután a hidakba teherhajók csapódtak – idézte Toby Mottramot, a Warwicki Egyetem munkatársát a The Independent. Mottram arra viszont nem tért ki, hogy ez az adat Baltimore-ra vagy a teljes Egyesült Államokra vonatkozik.
Az akkora teherhajók, mint a Dali, modern veszélyforrásnak bizonyulnak, ezért minden új hidat ellátnak külön védelemmel az ilyen incidensek ellen. A mérnökök egy sor követelményt és biztonsági megoldást dolgoztak ki, amelyek célja a hidak épségének biztosítása még ütközés esetén is. „Ezek a védelmek vagy szerkezeti védelmet jelentenek, mint például az úgynevezett áldozati delfinek, amelyek acélból készülnek, és a tengerfenékbe vannak ágyazva, hogy megállítsák, vagy azt a célt szolgálják, hogy eltereljék a hajót” – mondta Robert Benaim, hídtervező, a birt Királyi Mérnöki Akadémia munkatársa.
A Francis Scott Key egy modern híd, tehát az elemzők abból indulnak ki, hogy a tartópilléreit ellátták a kötelező ütközésellenes védelmekkel.
Ezek a pillérek azért fontosak, mert ha bármilyen hiba van bennük, az azt jelenti, hogy az egész híd magától is le tudna omlani, nem kellene hozzá egy teherhajóval való ütközés. Ezek a védelmek viszont kifejezetten a híd felépítését szolgálják, még nem védenek kimondottan az ütközés ellen. „A hajó tömege és sebessége kulcsfontosságú tényező a fellépő ütközőerő esetén, és van gazdasági és gyakorlati korlátja annak, hogy az ütközőerő milyen szintre tervezhető” – mondta Lee Cunningham, a Manchesteri Egyetem szerkezettechnikával foglalkozó docense.
Mivel a baltimore-i híd 1970-ben épült, így nem számolhattak a mai modern teherhajókkal. A Dali méretei hatalmasak: 300 méter hosszú és 48,2 méter széles, rengeteg rakomány volt a fedélzeten. Azt egyelőre nem tudni, mekkora sebességgel haladt a hajó.
Elképzelhető, hogy a pilléreket nem úgy tervezték, hogy ellenálljanak az akkora hajóknak, mint a Dali, melyek akkoriban nem is közlekedtek a folyón
– mondta Mottram és hozzátette, hogy a híd felkészültsége megfelelt a ’70-es évek előírásainak, viszont elképzelhető, hogy nem volt felszerelve a modern teherhajók nyújtotta veszély elleni védelemmel.
A hídkatasztrófa egyik legfigyelemreméltóbb része, hogy milyen sebességgel történt az összeomlás. Amint meghajlott a híd, utána nagy hirtelenséggel le is szakadt. Ennek részben az az oka, hogy „folyamatos rácsos hídként” épült: a hosszú acélrács keresztülmegy három fő fesztávon, nem pedig a pilléreken.
Egy akkora hajó ütközése, mint a Dali, jóval meghaladta a rácsos szerkezetet tartó karcsú betonpillérekre vonatkozó tervezett terhelést
– mondta Andrew Barr, a Sheffieldi Egyetem Építő- és Szerkezetmérnöki Tanszékének kutatója. „Ez egy példa arra, amit a mérnökök progresszív összeomlásnak neveznek, ahol az egyik szerkezeti elem meghibásodása a szomszédos elemek meghibásodásához vezet, azok pedig nem bírják elviselni a rájuk nehezedő új terhelést” – magyarázta a kutató. Barr megjegyezte, hogy a katasztrófáról készült videó „hihetetlenül hasznos lesz az összeomlást értékelő csapatok számára”, mivel egyébként a szerkezet maradványaira kellene hagyatkozniuk.
A keresőbúvárok megtalálták a hídomlás két halálos áldozatának holttestét, négy embert változatlanul keresnek – jelentette be Wes Moore, Maryland állam kormányzója szerdán. A kormányzó beszámolt arról is, hogy a két férfit egy furgonban találták meg, a híd központi elemének roncsa közelében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.