Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egykori alapító vezérigazgatója a Facebook-oldalán jelentette be idén márciusban, hogy elindul a főpolgármesteri székért az LMP és egy civil szervezet közös jelöltjeként. A bemutatkozó videójában öt súlyos problémáról beszélt, és szerinte a körúton túli budapestieket magára hagyta a főváros vezetése.
Vitézy Dávid mellett a főpolgármesteri választáson
Vitézy korábban nyílt levelet is írt, amelyben vitára hívta a többi főpolgármester-jelöltet. Akkor úgy fogalmazott:
Ez a meccs köztünk fog Karácsony Gergellyel lejátszódni.
Már akkor hangsúlyozta: ő a legesélyesebb arra, hogy Karácsonyt leváltsa.
A közlekedési szakembert többen is támadják az ellenzéki oldalon, mert 2010 óta több állami pozícióban is dolgozott az Orbán-kormányok alatt, illetve Tarlós István főpolgármestersége idején fiatalon lehetett a BKK vezetője. A főpolgármester-jelölt kampányoldala szerint gimnazistaként lett belőle közlekedési aktivista, 2000 és 2010 között pedig a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) munkacsoport tagja volt, míg 2006-tól az egyesület szóvivője.
Vitézy Dávid: az első győzelem megvan, vasárnap jön a második – Szentkirályi Alexandra visszalépettVitézy Dávid főpolgármester-jelölt tudomásul vette Szentkirályi visszalépését, és továbbra is úgy véli, hogy ő az egyetlen esélyes Karácsony Gergely ellen. Szentkirályi Alexandra péntek reggel jelentette be, hogy eláll a főpolgármester-jelöltségtől. |
„Az első sikereket húsz éve arattuk a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülettel: javaslatunk alapján szervezték újjá az éjszakai buszközlekedést,
nem hagytuk megszüntetni a 41-es villamosvonalat, és megakadályoztuk a Demszky–Hagyó-féle városvezetés járatritkítási terveit”
– fogalmaz Vitézy az oldalán.
Huszonöt évesen lett 2010-ben a Budapesti Közlekedési Központ alapító vezérigazgatója.
„Néhány év alatt lecseréltük a kohószökevény budapesti buszokat, új villamosokat és trolikat vettünk, és elindítottuk a Bubit. Megépítettük a budai fonódó villamoshálózatot, felújítottuk az 1-es és 3-as villamos körgyűrűket az első füves pályákkal a városban” – idézte fel.
Kiemelte: évtizedek után ők fejezték be a 4-es metró építését is, de rendet tettek a közösségi közlekedés járművein is. Például bekamerázták a buszokat, trolikat és villamosokat, eltüntették róluk a graffitiket.
Szerinte nagyot léptek előre a digitalizáció területén is: létrehozták a FUTÁR utastájékoztatási rendszert és a BKK applikációját (mai nevén a BudapestGót).
A BKK élén 2014-ig volt, miután a Fővárosi Közgyűlés többsége leváltotta – a DK és az Együtt képviselői ugyanakkor nem szavazták meg Vitézy menesztését –, és kinevezte helyette Dabóczi Kálmánt, a Közlekedéstudományi Intézet akkori ügyvezető-helyettesét.
Ezt követően 2015-ben fél évig
a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium miniszteri biztosaként az volt a feladata, hogy az országos busz- és vasúti közlekedés összehangolására,
a szolgáltatások fejlesztésére koncepciót készítsen.
Az emberi erőforrások minisztere megbízta ezután a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatói feladataival. Vitézy Dávid szerint az intézmény átfogó megújítása az egyik legnagyobb magyar városfejlesztési projekt volt: új helyszínt találtak a múzeumnak Kőbányán, az egykori Északi Járműjavító területén.
Az LMP és a civil szervezetek közös főpolgármester-jelöltje 2022-ben a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója, majd 2022 májusától szakterületi államtitkárként a szervezet jogutódjának, a Nemzeti Közlekedési Központnak (NKK) a megbízott vezérigazgatója lett. „Elkészítettük a terveket az összes HÉV-vonal és a pályaudvarok felújítására, a vasútvonalak átfogó rekonstrukciójára, új közparkok létesítésére, a rozsdaövezetek helyén megfizethető lakások építésére. Stratégiát alkottunk Budapest korszerű vasúti hálózatának megvalósítására, hogy csökkentsük a fővárosi közutak túlterheltségét.”
Ugyanebben az évben a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára lett, de fél évvel később új energetikai tárca jött létre, és Palkovics László miniszter lemondásával a minisztérium megszűnt. Vitézy ekkor szintén beadta a felmondását.
Április 19-én hirdette meg a 101 pontból álló választási programját, a főpolgármester-jelölt egy friss videójában összegezte, hogy megválasztása esetén
Vitézy Dávid a program bemutatóján úgy fogalmazott, hogy lesznek kerékpáros fejlesztések is, de az eddigieket mindenképpen felül fogják vizsgálni. Elismerte, hogy szükség van az Üllőin és a Vácin kerékpársávra, de ami most van, összevisszaság és félmegoldás, ezért nem maradhat meg, át kell rendezni. A Bubi közbringarendszert kiterjesztik a külső városrészekre is, a Hungárián túlra és mindegyik nagy metrócsomópontra, illetve a Bubi használatára is kiterjesztené a BKK-bérletet.
Nagy vitát váltott ki a BKK-rendészetről szóló koncepciója: Vitézy bejelentette, hogy a rendészet éjjel-nappal segít majd abban, hogy rend és tisztaság legyen a járműveken. Az elképzelés szerint a BKK-rendészek a járművezető vagy az utasok bejelentése alapján 15 percen belül odaérnének a főváros bármely pontjára. Hozzátette: növelni kell a számukat a fővárosban (az elmúlt öt évben 29 százalékkal csökkent), és be kell kamerázni minden járművet a közösségi közlekedésben (jelenleg a villamosok fele nincs bekamerázva).
„A tömegközlekedés nem hajléktalanszálló, és a rendbontóknak, nőket fogdosó zaklatóknak sincs helyük a járatokon!
Főpolgármesterként létrehozom a BKK-rendészetet, és bekamerázzuk az összes tömegközlekedési járművet” – közölte később, majd az oldalán azt kérte a szimpatizánsaitól, hogy írják meg saját történeteiket, amikor inzultálták őket a BKK járatain.
Karácsony Gergely egy konferencián így reagált a problémára: „Amikor azt mondja Vitézy Dávid, hogy a közösségi közlekedés nem hajléktalanszálló, én elküldöm a fenébe.” Hozzátette: aki a hajléktalan szót mint stigmát akarja állampolgárok nyakába akasztani, azzal össze fog szólalkozni, mert ez neki értékrendi kérdés.
Vitézy Dávid egy Facebook-posztban Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentésére, hogy az egykori rákosrendezői teherpályaudvaron megvalósul a Mini/Maxi-Dubajként elhíresült óriásberuházás, kritikusan reagált. Azt mondta, hogy nem veszik figyelembe a szakmai szereplők és az érintett önkormányzatok véleményét a rákosrendezői projektnél. Szerinte probléma, hogy verseny nélkül kap meg egy arab befektető egy mintegy 130 hektáros területet, de nem rögzítik, mi épülne oda.
„Budapestnek nem újabb luxus-bevásárlóközpontra és luxuslakónegyedekre van szüksége, hanem megfizethető új lakónegyedre, új városi jelentőségű közparkra” – tette hozzá. A beruházásban egyébként új pályaudvar épülne, elkészülne a ferihegyi gyorsvasút, amelyet kiadnának koncesszióba, illetve meghosszabbítanák az M1-es metró vonalát. Vitézy szerint így a repülőtéri gyorsvasút az arab befektetők érdekeit szolgálja, a vasúti vágányok lefedésének pedig nincs értelme, mert drága, és nem lesz teljes értékű közpark az így létrejövő területen.
Vitézy Dávid azt is kijelentette: nem ért egyet azzal, hogy a kínaiak építsék a tömegközlekedési rendszertől elkülönített reptéri expresszvonatot Ferihegyre. Szerinte két okból sem lenne jó ez: egyrészt kész terv van arra, hogy a vasúti hálózatba bekössék a repteret, másrészt szerinte „Budapestet nem szabad Kína játszóterévé tenni”. A volt közlekedési államtitkár egy térképet is csatolt posztjához, amelyen levezette, hogy a kész terv alapján nemcsak a belvárosból, de Kelenföldről, a Közvágóhíd térségéből és a vidéki nagyvárosok felől is elérhető lenne a reptér vonattal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.