Miután a németországi Lidl áprilisban bejelentette, hogy 2025-re 20 százalékkal csökkenti műanyag-felhasználását, az áruházlánc hazai leányvállalata július elején azt is vállalta, hogy a jövő év végéig mind a 169 magyarországi üzletben megszünteti az egyszer használatos műanyag termékek (szívószálak, eldobható poharak, tányérok, evőeszközök, fültisztító pálcikák) értékesítését. Mint a Világgazdaság által készített körképből kiderült, a társaság versenytársai is stratégiai célként tűzték ki a műanyaghulladék mennyiségének számottevő csökkentését.
A Tesco csoport célja, hogy 2025-ig az áruházláncban használt összes csomagolóanyag teljesen újrahasznosítható vagy komposztálható legyen. Addigra minden papír és karton csomagolóeszközt száz százalékig fenntartható forrásból szereznek be a csoport tagjai, a 2007-es szinthez képest pedig a felére csökkentik a felhasznált csomagolóanyagok súlyát – közölték a Világgazdasággal a Tesco sajtóosztályán.
Magyarországi áruházaikban ma a vásárlások 10 százalékához adnak el egyszer használatos műanyag táskát, azaz nejlonszatyrot, de ezek helyett is mielőbb környezetkímélőbb megoldást nyújtanának,
a pénztáraiknál már ma is kínálnak papír- és újrahasznosítható szatyrot, sőt olyat is, amely visszaváltható.
Az online vásárlásoknál tavaly február óta bevásárlótáskák nélkül szállítják házhoz a termékeket, csak azokat a húskészítményeket, lédig zöldséget és gyümölcsöket, valamint csemegepultos és vegyi árukat viszik ki táskában, amelyeknél ezt a higiéniai előírások megkövetelik. Ezzel egy év alatt hárommillió szatyorral ad kevesebbet a Tesco a vásárlások mellé.
Megkeresésünkre a SPAR-nál jelezték, hogy évekkel ezelőtt annak jegyében indítottak fejlesztést, hogy már középtávon jelentősen csökkenjen a műanyag csomagolások és az eladott műanyag termékek mennyisége. Ma már csak kétféle műanyag bevásárlótáska érhető el a választékukban, miközben
kínálnak papír szalagfüles táskát, papír hűtőtáskát, különféle többször használatos szatyrot, és az idén bevezették a lebomló, komposztálható táskákat.
Tavaly a SPAR-ban vásárlók ötöde már a környezetbarát, többször használatos zacskókat részesítette előnyben.
A CBA is jelentősen visszaszorította a műanyagból készült zacskók, táskák kibocsátását – mondta a Világgazdaságnak Fodor Attila, a társaság kommunikációs igazgatója. Előnyben részesítik a papír csomagolóanyagokat, de
a vásárlók körében is egyre népszerűbbek a papírszatyrok, és praktikus alternatívát kínálnak a kartondobozok is, amelyeket sok vásárló a jelentős teherbírás miatt kedvelt meg.
A non food termékkínálatban is a papírból készült evőeszközök, tányérok, poharak élveznek prioritást a társaságnál. Sajnálatos tendencia, hogy a gyártók egy része – miközben csökkenti a töltőtömeget – továbbra is változatlanul hagyja a termék csomagolását, amivel viszont indokolatlanul nagy mennyiségű csomagolóanyagot használ el. A hatvan Príma üzlet egyébként teljes egészében megújuló energiaforrásból származó zöldáramot használ.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.