Kapcsolatot teremteni és kapcsolatot tartani a tinédzserekkel – melynek gerincét a Z-generáció adja – meglehetősen bonyolult tud lenni. Éppen emiatt a marketing szakemberek első feladata, hogy megértsék, a tizenévesek hol és miként töltik az idejüket. Nyilván nem meglepő, hogy a mai fiatalok leginkább a digitális térben élik magán- és szociális életüket is, így a nagy cégeknek fel kell mérni, milyen szokásokra tudnak támaszkodni, ha szeretnének kapcsolatba lépni a fiatalokkal.
Manapság a tizenévesek elsődleges célja a kapcsolattartás (staying connected), ezt pedig az okostelefonok jelentősen megkönnyítik – különösen azért, mert a gyermekek és a tizenévesek egyre korábban férnek hozzá a digitális technológiához.
Az eMarketer egy korábbi felmérése szerint
2013-ban a 12–17 éves korosztálynak mindössze 49,6 százalékánál volt okostelefon, ám 2020-ban ez az arány várhatóan 83,2 százalékra ugrik.
A Comparitech kutatása szerint 2019-ben a szülők 73 százaléka mondta, hogy gyermekének 11–13 éves korában már volt/van okostelefonja, 31 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy 6-10 év közötti gyereke már rendelkezik készülékkel.
A tendencia nem meglepő: a mai fiataloknak a telefon jelenti az elsődleges szabadságforrást. Míg az X generáció boldog volt, ha elmehetett szülők nélkül a barátaival moziba, addig a mai gyereknek az okostelefon és az internet jelenti a világban való önálló boldogulást. Éppen ezért nem meglepő, hogy a Fuse marketingügynökség jelentése szerint a megkérdezett tinédzserek közel fele (48 százalék) az okostelefont említette kedvenc technológiájának, utána következtek a játékok (27 százalék) és a közösségi média (20 százalék).
Szinte minden amerikai tizenéves internet-felhasználó – az eMarketer előrejelzése szerint a 12–17 éves korosztály 97,4 százaléka – havonta legalább egyszer fogja használni az internetet 2020-ban. De ez nem jelenti azt, hogy amennyit csak tudnak, az online térben töltik, legalábbis nem maguk, a tizenévesek szerint.
Ennek fényében lehet, nem ők a legmegbízhatóbb forrás a felmérésben, hiszen nem tudni, mennyit vallanak be tényleges online jelenlétükből. Egy 2019-es YouGov-szavazás során ugyanis
a 13–17 éves válaszadók több mint fele számolt be arról, hogy egy átlagos napon kevesebb mint 2 órán keresztül tartózkodik az online térben, míg tízből három legalább 3 vagy több órát.
A tinik szerint azonban a felnőtteknek nincs igaza, amikor azt gondolják, a zsebben hordott internetet kizárólag arra használják, hogy a barátaikkal chateljenek; a Snapchaten, vagy az Instagramon lógjanak.
A Girl Scout Kutatóintézet 2019-es felméréséből az derült ki, hogy a 11-17 éves lányok 68 százaléka és a fiúk 59 százaléka fedezett fel új tehetséget az interneten vagy talált magának új hobbit, érdeklődési kört. Ráadásul 10-ből 6 lány és 10-ből 5 fiú egyetértett abban, hogy az okostelefonon elérhető internetes szabadság által jobban tudnak kapcsolódni aktuális társadalmi problémákhoz, és nagyobb lehetőségük is van megérteni az okokat, összefüggéseket.
Bármilyen eszközt is használnak a tinik (mobiltelefon, tablet, notebook), óriási népszerűségnek örvend a videónézés. Becslések szerint 2020-ban csak az Egyesült Államokban a 12–17 évesek 93,7 százaléka lesz digitális videó néző.
A YouTube pedig ennek a tevékenységnek az egyik legnagyobb bázisa. Az NRG tavalyi kutatása
a 13–17 évesek 92 százalékát azonosította heti nézőként,
és az is kiderült, hogy a tizenévesek YouTube-on töltött átlagos részaránya 37 százalék, a Netflixen pedig 35 százalék – ezzel 2017 óta először kapott ki a Netflix.
„Úgy gondoljuk, hogy a YouTube sokkal szélesebb körű, a tizenévesek számára érdekesebb tartalmakat kínáló felület: ideértve a zenei videókat, a videojátékokat és a hírességek streamingjét„ – mondta Mike Olson, a Piper Jaffray, a független befektetési bank és pénzügyi szolgáltató társaság ügyvezető igazgatója és vezető kutató analitikusa.
Mindezek ellenére a Netflix azonban továbbra is óriási jelentőséggel bír a tizenévesek életében, az NRG jelentése szerint ugyanis
a 13–17 éves internethasználók 71 százaléka hetente legalább egy műsort megnéz a platformon.
A digitális őrület mellett könnyű figyelmen kívül hagyni az olyan hagyományos médiaplatformokat, mint például a tévé, ám a tizenévesek televízió előtt töltött ideje semmiképp sem elhanyagolható. Az eMarketer becslése szerint a 12–17 éves korosztály átlagosan napi 81 percet néz tévét 2020-ban –10 perccel kevesebbet, mint tavaly.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.