BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szerződést kötött a MÁV és a Stadler újabb emeletes vonatok gyártásról

A 40 KISS motorvonatra megkötött keretmegállapodás alapján 2017 augusztusában 11, 2018 decemberében 8 és most a további 21 emeletes motorvonat szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt.. A forrás biztosítását követően kezdheti meg a motorvonatok gyártását a nyertes vállalkozó, a Stadler Bussnang AG.

A MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG megállapodtak 21 KISS motorvonat legyártásáról. A KISS emeletes motorvonatok forgalomba állásával új korszak nyílik a személyszállításban 2020 februárjától, amikor a MÁV-START 11 darab nagykapacitású KISS motorvonatot indít el a legforgalmasabb a Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác–Szob elővárosi vasútvonalon. Az új járművek jobb gyorsító képessége, illetve az oldalankénti 12 ajtónak köszönhető gyors utascsere miatt stabilabb lesz a menetrend, csökkenhet a menetidő.

A 2018-ban megrendelt további 8 KISS 2020 végétől erősíti majd a két elővárosi vonal járműállományát.

Július közepén készült el az első KISS-motorvonat. Jelenleg két darab szerelvény fut a külföldi tesztpályákon. Várhatóan szeptember végén a harmadik jármű is kigördül a Dunakeszi Járműjavító gyártósoráról, amely a Stadler alvállalkozójaként vesz részt a projektben. Most az elkészült szerelvények forgalomba állásához a típusengedély megszerzéséhez szükséges több hónapos teszteket végzik Németországban és Csehországban. A folyamat meggyorsítása érdekében

  • a Stadler a próbafutásokat összesen három járművel végzi majd párhuzamosan,
  • míg további két járművel oktatási és képzési feladatokat látnak el.
  • Fotó: MÁV-START Zrt.

    A csehországi Velimben található tesztpályán az elmúlt hetekben az 1-es pályaszámú jármű üzembehelyezése zajlott, jelenleg a szeptemberben esedékes féktesztekre készítik elő a Stadler munkatársai a vonatot. A németországi Mindenben található tesztpályán pedig a 2-es pályaszámú jármű sikerrel teljesítette azokat a teszteket, amelyek a jármű kisiklásbiztosságát vizsgálják. A 3-as pályaszámú járművel Magyarországon végzik majd a szükséges teszteket és vizsgálatokat, így a KISS októbertől rendszeresen tűnik majd fel a hazai vasútvonalakon is.

    Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta:

    A 2020 végéig elkészülő 19 motorvonat után, tervezetten 2021 tavaszától, havi 1 új emeletes vonat állhat forgalomba a most aláírt szerződés eredményeként. A legjelentősebb elővárosi vonalakon a 40 KISS és a 20 FLIRT évente 60 millió utas közlekedését fogja biztosítani.

    Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta:

    Idén ünnepeljük a Stadler magyarországi zászlóbontásának 15. évfordulóját. A most leszerződött 21 vonattal együtt rövidesen már 191 Stadler jármű fog Magyarországon közlekedni, és ezek a vonatok évente összesen mintegy 35 millió kilométert fognak teljesíteni. Félelmetes belegondolni, hogy ez a mennyiség mindegy 45 darab Föld – Hold közötti menettérti utazásnak felelne meg.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.