A három legnagyobb kínai légitársaság – a China Southern Airlines, az Air China és a China Eastern Airlines – egyaránt marzsuk lemorzsolódására, költségeik folyamatos növekedésére és utasszámuk csökkenésére figyelmezteti befektetőit. A napokban közzétett első féléves mérlegükből kiderül, hogy
a második negyedév elvitte az előző három hónapban elért profit jó részét, emiatt az elemzők sorra módosítják az üzleti évre érvényes nyereségvárakozásukat, 5 és 13 százalék közötti mértékben vágják vissza prognózisukat.
Az utasszámot tekintve legnagyobb légitársaság, a China Southern első féléves 238 millió dolláros adózott eredménye 20,9 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, míg a China Eastern 14,9 százalékos visszaeséssel 271 millió dollárt mutatott ki a profitsoron. A legnagyobb bevételű Air China jobban járt:
440 millió dolláros profitja 9,5 százalékos esést takar. Ebben kulcsszerepe volt a résztulajdonában lévő hongkongi Cathay Pacificnek, amely három év után végre visszatért a nyereségzónába.
Az egy utaskilométerre vetített profit mindhárom társaságnál csökkent, a legjobban, 1,65 százalékkal a China Easternnél. A lejtmenet azonban itt nem áll meg, az év egészét 2,3 százalékos visszaesés jellemezheti Ivan Su, a Morningstar elemzője szerint.
Az árfolyam gyengülése is megteszi a magáét: csak augusztusban, Donald Trump amerikai elnök újabb vámfenyegetései nyomán, több mint 3 százalékkal esett a jüan, a kurzus évtizedes mélységbe zuhant, egy dollárért már 7 jüannál is többet kell adni. A légitársaságoknak sorscsapással ér fel, hogy az év eleje óta 6 százalékkal gyengült a jüan, mert az Airbus és a Boeing repülőiért kemény valutában kell fizetniük. Hasonlóképpen nehéz helyzetbe hozza őket, hogy az idén eddig 10 százalékkal drágult az olaj, emiatt a három nagy társaságnál elemzői becslés szerint 210 millió dolláros pluszköltség keletkezik a harmadik negyedévben.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.