Karácsony Gergely még a kampány hevében ígéretet tett arra, hogy ingyenessé teszi a főváros közösségi közlekedésének használatát a regisztrált álláskeresők és a 14 éven aluliak számára. A győzelem után kicsit hátrébb lépett és az utóbbi vállalást akként módosította, hogy az álláskeresők mellett első körben csupán hét éves korig tennék ingyenessé az utazást. Bár hat éves korig eddig is ingyenes volt az BKV-járművek használata, az ígéret beteljesítése így is milliárdos lyukat üthet a budapesti közlekedési vállalat egyébként is ingatag költségvetésén – mutat rá cikkében az mfor.hu.
Júniusban még 16 ezer munkanélkülit tartott nyilván a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat, míg augusztusban (ez az utolsó elérhető adat) már csupán 14 600 főt. Ez a budapesti munkaképes korúak alig 1,31 százaléka. A Központi Statisztikai hivatal korábbi összesítése szerint az álláskeresőknek legfeljebb a fele jelentkezik be a munkaügyi központokba. De így is több ezer meg nem váltott bérletről lehet szó. Ha feltételezzük, hogy
az álláskeresők közül korábban mindenki váltott teljes árú havi bérletet, akkor ez 1,6 milliárd forint bevételkiesést jelenthet a BKV-nak.
De még akkor is több mint 800 milliótól esik el a fővárosi cég emiatt, ha csupán az álláskeresők feléről gondoljuk, hogy korábban rendszeresen használta a közösségi közlekedés járműveit és meg is fizette a szolgáltatás díját – számolt ki a várható bevételkiesést az mfor.hu. Egy esetleges válság jelentősen felpörgethené ezt a számot. A teljes árú 9500 forintos dolgozói bérlet egyébként a legnépszerűbb BKV-termék, ebből veszik a legtöbbet. Tavaly 33 milliárd forint bevétele származott ebből a cégnek.
Még a választá utáni pillanatokban 14-ről, hét éves korra módosított ingyenes utazási ígéret is több százmilliós tétel lehet. Bár a BKV adatai szerint a 3450 forintos diákbérletekből egyre kevesebbet adnak el, tavaly például 40 ezerrel csökkent az értékesítés, még így is 7 milliárdot kasszíroztak ebből. A KSH utolsó fellelhető adatsora szerint 13 ezer 7 éves él Budapesten. Ha mindenki venne bérletet,
akkor ez 538 millió forintos bevételcsökkenést jelentene. Ha feltételezzük, hogy az elsősök felét a szüleik kocsival hozzák-viszik, akkor ez 270 milliós kiesést jelent.
A két tétel a legrosszabb esetben összesen 2,2 milliárd forintos lyukat üthet a BKV költségvetésén, de még a fele is milliárdos tétel. A bevezetés pénzügyi vonzatai legkorábban a BKV jövő évi költségvetési tervében kerülhetnek elő becslésként, majd a következő évi beszámolóban tényadatként. De az előre borítékolható, hogy a cég jegyeladásból befolyó bevételének korábbi években tapasztalható növekedése megtorpan. A BKV a Világgazdaságnak megküldött adatai alapján 2015-höz képest 7 milliárd forintot is meghaladó többletet tudtak elérni, vagyis 68,3 milliárdos bevételük származott jegyár-bevételből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.