A Rail Cargo Hungaria (RCH) jövőre átlagosan 8 százalékkal dolgozik drágábban, mint az idén. A legnagyobb hazai vasúti áruszállító társaság már érzi a nemzetközi acél-, gép- és autóipar recesszióját, amely Körös Norbert vezérigazgató szerint jelentősen hat az egyéb beszállítói ágazatok fuvarozási igényeire. Így az RCH idei várható teljesítménye 31 millió tonnára csökken a múlt évi 32 millió, és a 2017-es csaknem 33,2 millió tonna után. Még nem tudni, hogy a többi magyarországi vasúti árufuvarozó mekkora emelésre készül (az egyeztetések még tartanak), de a korábbi években a piacvezető társasághoz hasonlóan alakították az áraikat.
A közúti árufuvarozásban a mainál 15-20 százalékkal magasabb tarifákra lenne szükség, mert az előző években nem sikerült érvényesíteni az indokolt két számjegyű emelést, ami miatt az érintett társaságok árbevétel-arányos adózás előtti eredménye 1-4 százalékra esett
– tájékoztatta a Világgazdaságot a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese, Árvay Tivadar, és megjegyezte, hogy az ilyen szerény mértékű nyereséget egy kisebb, egy-három járművel dolgozó cégnél már elviszi egyetlen kamion nagyobb javítási költsége, például motorcseréje, márpedig az MKFE tagságának meghatározó része ekkora vállalkozásokból áll.
Bár a nagyobb fuvarozók nem ennyire kiszolgáltatottak, a működésük nem képzelhető el a kisebbek nélkül.
A másik ok a tarifaemelésre a költségek további emelkedése. Ez főként a megemelt útdíjból, a tengelysúlymérő rendszerrel összefüggő kiadásokból és a harmadik uniós mobilitási csomag miatti pluszráfordításokból adódik – ha a csomagot a tervezett formájában vezetik be. További gond, hogy mivel a csomag által előírt költségnövelő – és a hivatalos magyar álláspont szerint lényegében piacvédő – intézkedések a harmadik országok fuvarozóira nem vonatkoznak, azok a csomag bevezetése után is versenyképesek maradhatnak.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.