A Ryanair franciaországi alkalmazottai azzal gyanúsítják a légitársaságot, hogy a vállalat kettős nyomás alá helyezve zsarolja őket: vagy belemennek a fizetéscsökkentésbe vagy elvesztik az állásukat – derül ki a Guardian cikkéből.
A cég 20 százalékos fizetéscsökkentésbe kényszerítené a pilótákat és 10 százalékos apanázscsökkentésbe a személyzetet.
Az ír légitársaság korábban már jelezte, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt
akár 3000 munkavállalótól is kénytelen lesz megválni.
Most a francia pilóták és a légiutaskísérők aggódhatnak, mivel a cég bejelentése szerint előbbiek bérét 20, utóbbiakét pedig 10 százalékkal csökkentenék. Akik pedig a törvények által előírt minimálbért kapják,
kevesebb óraszámban kell majd dolgozniuk.
A munkavállalói szakszervezetek azzal vádolták a társaságot, hogy a dolgozók sorozatos zsarolásoknak vannak kitéve, és hogy a cég úgy viselkedik mint a „vadnyugati cowboyok”.
Franciaország nem a vadnyugat
– mondta Damien Mourgues, a légiutas-kísérő szakszervezet képviselője az AFP-nek.
A francia sajtó által kiszivárogtatott bizalmas dokumentumok alapján közölték, hogy a Ryanair aláíratta az alkalmazottaival a bércsökkentést, amely 2020. július 1-től lép majd hatályba. Az alacsonyabb bérek fokozatosan növekednének a következő öt évben, így a jelenlegi bérszintet a légi személyzet minden tagja elérné 2025 júliusáig.
A pilóták átlagos bércsökkenése így 12 százalékos lenne az öt évig tartó periódus során 2025-ig.
A Ryanair javaslatai között az is szerepelt, hogy az új, valamint a segédpilótákat is az alacsonyabb bérkategóriában alkalmaznák.
A pilóták szakszervezete (Syndicat National des Pilots de Ligne) szerint a cég öt napot adott a válaszadásra. Ha nem választanak egyik lehetőség közül sem, akkor
a pilóták állományának 29 százalékát, a segédpilótáknak pedig a 27 százalékát engedik el Franciaországban.
A társaság a légiutas-kísérőknek 10 százalékos fizetéscsökkentést javasolt az ötéves időszakra, és a fizetett munkaórák csökkentését évi 2000-ről 1600 órára.
Ez 308 euró veszteséget jelent havonta azoknak, akik legalább 1500 eurót kerestek korábban.
A Ryanair megerősítette, hogy a vállalatnak legfeljebb 3000 munkahely elvesztésével és bizonyos európai központok bezárásával kell szembenéznie, amíg az üzleti vállalkozásuk nem lábal ki a gazdasági válságból. A társaság megerősítette a fizetéscsökkentési javaslatokat, és azt is, hogy tárgyalásokat folytat a francia szakszervezetekkel.
A Ryanair a múlt hónapban tett vállalati nyilatkozatában azzal vádolta az európai kormányokat, hogy
torzítják a versenyt egyes, kivételes státuszt élvező légitársaságoknak nyújtott 30 milliárd eurós segélycsomaggal,
mely állami támogatáshoz csak a rivális vállalatok juthattak.
Nem használhatják a Covid-válságot ürügyként a jelentős bércsökkentések végrehajtására, és így megkérdőjelezhetővé teszik a korábbi eredményeket, melyeket az alkalmazottak ki tudtak csikarni a vezetőségből. A Ryanair-nek jelentős tartalékai vannak még.
– mondta Fiodor Rilov, a légiutas-kísérők szakszervezetének ügyvédje.
Rilov arról is tájékoztatott, hogy a szakszervezet jogi lépéseket fog tenni arra kényszerítve a légitársaságot, hogy „tiszteletben tartsa a francia törvényeket”.
Kiemelt kép: AFP PHOTO DDP/JENS-ULRICH KOCH GERMANY OUT
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.