Három változatban készítette el a következő öt év légi forgalmára vonatkozó előrejelzését az európai Eurocontrol polgári és katonai repülésügyi szervezet. Ezek annak alapján különböznek egymástól, hogy a koronavírus elleni hatásos oltóanyag 2021 nyarától vagy 2022 nyarától áll-e majd kellő mennyiségben rendelkezésre, illetve hogy ugyan lesz vakcina, de nem elég, vagy hozza-e a várt hatást. Bár a Pfizer és a BioNTch gyógyszergyár hétfői bejelentése szerint küszöbön a megoldás, csakhogy a 90 százalékban hatékonynak mondott készítményt még jóvá kell hagynia a brit gyógyszerfelügyeletnek, majd mindazon országok illetékes hatóságának, amelyekben használni akarják. Kedvező esetben jövőre megkezdődhetnek vele – és remélhetőleg más vakcinákkal is – a beoltások, ez pedig a légi közlekedés szempontjából azt jelenti, hogy esélyes az Eurocontrol legderűlátóbb előrejelzés-variánsának a megvalósulása.
Eszerint az európai légi forgalom (a repülések száma alapján) az év hátralévő részében éri el a mélypontját: a teljes, 2020-as adat 4,837 millió repülést jelent, a 2019-esnek mindössze a 44 százalékát.
A repülések jövő évre várt száma már duplázódhat, de még mindig csak a 2019-es 73 százalékánál, 2022-ben a 89 százalékánál, 2023-ban pedig a 96 százalékánál fog tartani.
Ki kell várni 2024 végét ahhoz, hogy a repülések 11,411 milliós számával az ágazat 3 százalékkal már meg is haladja a világjárvány előtti teljesítményét.
Ehhez az Eurocontrol nemcsak azt feltételezi, hogy rendelkezésre áll majd a szükséges mennyiségű és hatásos vakcina, hanem azt is, hogy bár egyelőre egyesek – főleg az idősebbek és a business class utasai – még vonakodnak repülőre szállni, addigra nagyjából helyreáll az utazás iránti bizalom. A légitársaságok tudják folytatni a beruházásaikat, a kereslet élénkülésével pedig újraerősödhetnek. Egyes hosszabb járatok, például az észak-atlantiak, hamarabb lendülnek majd be, mint a rövidebbek.
A B forgatókönyv szerint nemcsak csúszik a talpra állás, hanem az üteme is más lesz. A vizsgált ötéves időszak végére a repülőjáratok száma a 2019-es szintnek csak a 92 százalékára kapaszkodik fel, a száz százalékára pedig talán majd 2026-ban. A C, vagyis a vakcinahiányos esetre kidolgozott koreográfia szerint 2024-ben a múlt évi repülési teljesítménynek mindössze a 75 százaléka érhető el, a száz százaléka pedig esetleg 2029-ben. Bár ez esetben is lesz oltóanyag 2022 derekától, csak éppen nem elég, ezért a járvány megmarad, az utasok bizalma pedig alacsony lesz. Ebben a helyzetben – amikor a járvány más-más térségekben, más időben és gyakorisággal éled fel – a légitársaságok nehezen tudnak majd működni.
A repülés iránti 2024-es kereslet a 2019-estől 60-70 százalékkal marad el.
Az Eurocontrol a B és a C változat esetében is azt feltételezi, hogy a mélypont áthúzódik 2021 első harmadára, továbbá, hogy a B és a C görbe csak valamikor 2021 végén válik el élesen egymástól: a B meredekebb lesz, a C pedig szinte lineárisan folytatja az útját.
Az előrejelzés elkészítésekor figyelembe vették a járvány második hullámának erősségét, az egészségügyi és a korlátozó intézkedések erejét, az azoktól várt hatásokat, továbbá az oltóanyag rendelkezésre állásának és hozzáférhetőségének valószínűségét. Bekalkulálták a várható világgazdasági hatásokat, valamint hogy az egyes országokban eltérő mértékű az állami segítség. Számoltak légitársaságok csődjével is. Végül szempont volt a légi utazások iránt esetleg megcsappanó kereslet is, például a videokonferenciák előretörése, illetve az üdülni utazók óvatossága miatt. Persze a járvány mellett más kockázatokkal is kellett számolni. Ilyen a Brexit következménye. Igaz, az Eurocontrol nem tart attól, hogy a britek utazási és légi szállítási kedve csökken a kilépés átmeneti időszakában. Kockázat lehet a légi közlekedés átalakulása is, ám az előrejelzés nem kalkulált járatok megszüntetésével, újak indításával vagy változásával. Rögösnek látja viszont az európai gazdaság újraerősödösének útját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.