Mintegy 25 milliárd forintból lehetne lecserélni a Millenniumi Földalatti Vasút (M1-es metró) 22 darab járművét
– értesült a Világgazdaság. Az összeg a BKV becslésén alapul, ugyanakkor a forrás nem áll a társaság rendelkezésére. Úgy tudjuk, hogy ezért a fővárosi tulajdonú közlekedési vállalat a kormányzathoz fordult támogatásért, és ezzel párhuzamosan arra tett ígéretet, hogy a projektben nagyobb mértékben vonnának be hazai erőforrásokat, mint az egyéb járműbeszerzéseknél. Az ügyben folynak a tárgyalások.
A kormányzat egyébként nem először biztosítana finanszírozást a kisföldalattihoz az új szerelvényekre: 2017-ben egymilliárd forintot adott a járműpark megújításához szükséges két prototípus tervezésére, illetve gyártására, 2018-ban ugyanerre négymilliárdot különített el.
Lapunk információi szerint a járműcsere keretében a tervezési munkák harmadik ütemét – amely az elvi előzetes típusengedély dokumentációját is tartalmazza – a BKV még tavaly decemberben elfogadta.
Teljes előkészítésének a tervezése várhatóan az idén tavasszal befejeződik. Ez azt jelentené, hogy a cég számára rendelkezésre állnak majd azok a dokumentumok, amelyekkel a program folytatódhat, azaz kiírható lenne a prototípusok megtervezésére és legyártására, valamint a sorozatjárművekre vonatkozó közbeszerzési eljárás. Ehhez azonban meg kell szerezni a szükséges pénzt, mivel a fedezetet már a tender megjelenése előtt garantálni kell. A konkrét kifizetések viszont már ütemezhetők.
A BKV úgy értékelt, hogy a kisföldalatti-szerelvények cseréje halaszthatatlan, mert jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamukat, az átlagos koruk 45 év körüli. Ráadásul szakmai körökben azt is hozzáteszik, hogy jellemző a szerelvények váztörése.
A tervek szerint korszerű, csendes futású, energiatakarékos és nagyobb kapacitású járművek beszerzése a cél. Ez utóbbi azért indokolt, mert a Millenniumi Földalatti Vasút végpontjánál P+R parkoló épül, hogy az agglomerációs közlekedésben meg tudjon jelenni alternatívaként. Forrásaink rámutattak, hogy jelenleg a kisföldalatti kihúzó alagútja az Apáczai Csere János utcánál végződik, a nagyobb kapacitású szerelvények miatt pedig az alagutat meg kell hosszabbítani a Vigadó térig. Nem mellékesen így közvetlen kapcsolat jönne létre a 2-es villamossal, Pest egyik legfontosabb észak–déli, belvárosi közösségi közlekedési eszközével. A Dunakeszi Járműjavító Kft. és a Stadler Rail csoport magyar vezérképviselete, a Stadler Trains Magyarország Kft. még 2015-ben gyártási együttműködésről írt alá szándéknyilatkozatot, amelynek értelmében a két gyártócég közösen venne részt a magyarországi vasútijármű-beszerzésekben. Akkor külön említették a millenniumi kisföldalattit.
Az itteni kocsik leselejtezéséről már 2011 óta szó van, akkor 2020-as céldátumot jelölt meg a BKK. Most a beszerzés elindulását 2021-re teszik, a leszállítás és a forgalomba állítás viszont még több évig eltarthat. Kérdés, hogy tartható-e a 25 milliárdos bekerülés, az mindenesetre kedvező, hogy az M1-es metrókocsik technikai követelményei egyszerűek.
Próbafúrásokkal kezdődött az M5-ös metróvonal megépítésének első szakasza. A H6-os és a H7-es HÉV-vonalak bevezetése a Kálvin térig a Közvágóhídtól a felszín alatt, alagútban valósul majd meg. A csepeli és a ráckevei HÉV így összefonódva a Boráros tér érintésével a Kálvin térig közlekedik majd. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.