Brutálisan megdrágult a hazai házhoz szállítás az infláció, a forint gyenge árfolyama és a magas üzemanyagköltségek miatt, mindez az olcsóbb megoldások keresése, például a csomagautomaták felé tereli az érintett piaci szereplőket. „Most mindenki velünk akar szerződni” – mondta újságíróknak a csomagautomatáival 2015-ben megjelent FoxPost Zrt. alapító vezérigazgató-társalapítója.
Bengyel Ádám a Világgazdaság kérdésére közölte, hogy a Futureal és a Wallis kockázati tőke alapjainak többségi tulajdonában lévő FoxPost a múlt év végén 360 csomagautomatát működtetett, ami mintegy 35 ezer rekeszt jelentett, most pedig 733-at, 66 ezer rekesszel.
Magyarországon mintegy 2600 csomagautomata működik, megjelenésükkel a piaci szereplők erősítik egymást – ismertette a GKID rendszeres felmérésnek egyik megállapítását Madar Norbert, a cég partnere. A hazai lakosság jelentős része még mindig a házhoz szállítást részesíti előnyben, de az elmúlt két évben tapasztalható boom során a választásban egyre inkább érvényesültek a csomagautomaták mellett szóló szempontok is, mint az ár, a csomag átvételének tervezhetősége, kényelme. (E boomot természetesen segítette, hogy a koronavírus-járvány idején megugrott az internetes árurendelések száma, így a kiszállításoké is.)
A GKID kimutatta továbbá, hogy a teljes hazai webshopos értékesítés 73 százaléka házhoz szállítással jut el a megrendelőhöz, 12 százaléka csomagautomatán keresztül, 10 százaléka személyes átvétellel, és 5 százalékát maga a kereskedő vitette ki.
Tavaly a csomagautomatás kiszállítás 4 százalékkal bővült, míg az összes többi kiszállítási mód zsugorodott kicsit. A nagyvárosokban a házhoz szállítás után a csomagautomaták igénybevétele a második legnépszerűbb szolgáltatás, amely lassan bekebelezi a csomagpont piacot, mert az e rendszerben benzinkutaknál, parkolókban vagy postákon működő automaták felkeresése érdekében az átvevőnek külön utat kell megtennie.
„A közelmúltban a személyes átvétel kis szeletére érkezett öt újabb piaci szereplő, ezzel a szegmensbe mintegy 20 milliárd forint befektetés áramlott” – mutatott rá Bengyel Ádám. A csomagautomaták kapcsán említett kényelmi szempontok akkor érvényesülnek igazán a magyarázata szerint, amikor például a futár esetleg alkalmatlan időpontban érkezne a lakcímre, vagy várni kellene rá, míg az automata használata esetén a címzett a saját maga által meghatározott időben veheti át a küldeményt a neki útba eső helyszínen, vagyis külön út nélkül. A házhozszállításnak azonban a csomagautomaták további terjedése esetén is maradhat egy körülbelül 50 százalékos szegmense.
A vezérigazgató viszont elutasította lapunk azon feltevését, hogy a hazai ügyfelek egy része azért választja a csomagautomatát, mert elégedetlen az állami szolgáltató munkájával. Mint mondta, a Magyar Posta régiós összevetésben nagyon jól dolgozik.
A FoxPost is érzi a nehezebbé vált működési körülmények hatását, például a rendelési időhöz képest jelentős csúszással kapja meg az áru szállításához szükséges járműveket. (Mindazonáltal van elég járműve és sofőrje is – akiket maga alkalmaz –, a munkaerőhiány inkább a házhoz szállító cégeket sújtja.) A csomagautomaták beszerzése viszont rendben zajlik. „A saját fejlesztésű és hazai gyártású berendezésekhez már 2020-ban megrendeltünk sok alkatrészt, a fémet is akkor vettük meg, amikor még olcsó volt. Két magyar beszállítónk van, az egyikük már februárban átvette ukrajnai partnerétől az automatákat, amelyeket Magyarországon alakítunk át a saját igényeink szerint.
A FoxPost együttműködik rivális cégekkel is olyan esetekben, amikor a szolgáltatásaik kiegészítik egymásét, például futárcégeket bíz meg a házhoz szállítással.
Olyan visszaküldő szolgáltatást is indítana, amikor az adott árut eredetileg nem a FoxPost juttatta el a megrendelőhöz.
Működése nemsokára kibővül romániai, csehországi és szlovákiai webshopokkal, sőt, egy kínaival is.
A cég 2021-et 2,4 milliárd forintos árbevétellel zárta, ezt az idén várhatóan megduplázza. Az adózási előtti eredménye azonban mínusz félmilliárd forint volt, mert minden pénzt visszaforgattak a fejlesztésekbe. A társaság automatái már az ötezer fős kisvárosokban is elérhetők, esetenként olyan kisebbekben is, amelyek nagyvárosok agglomerációjában vannak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.