Már azok a kis, tíz autónál kevesebbel rendelkező vállalkozások is észszerűsíthetik járműveik üzemanyag-felhasználását, amelyek a piacon hozzáférhető flottamenedzsment-szolgáltatásokat eddig drágállották.
Az Urbaniqe néven idén júliusban bevezetett és az év végéig ingyen tesztelhető, új megoldás esetében nemcsak az érdekes, hogy a havidíja autónként bruttó 1690 forint lesz, hanem az is, hogy mi tette lehetővé az alacsony díj kalkulálását.
„A piacon egy tudomásunk szerint egyedi megoldást választottunk: ügyfelünknek elég lesz az alkalmazásunkat letöltenie az okostelefonjára, vagyis nem kell semmilyen, a mozgását és működési jellemzőit érzékelő adatgyűjtő berendezést telepítenie a járműbe” – magyarázta a Világgazdaságnak Tóth Levente, az Urbaniqe alkalmazást kínáló Emprovia Zrt. vezérigazgatója. A szolgáltatás 2023 január 1-jétől fizetős, de továbbra is akár 60 napig ingyenesen kipróbálható.
Kérdés persze, mit tudhat egy ilyen app, ha még pluszeszköz sem kell hozzá, és mennyivel optimalizálja jobban az útvonalat egy ingyenes útvonaltervezőnél. Mint Tóth elmondta, az Urbaniqe – éppen az ingyenes útvonaltervező megoldások általános hozzáférhetősége miatt – útvonaltervezést és optimalizálást nem is kínál, más módon segít az üzemanyagköltség csökkentésében. Egyik fő eszköze a gépjárműkövetés, amely már azzal fegyelmezi a sofőrt, ha a tulajdonos tudja, merre jár vagy merre járt az autója. A gépjárműkövetéssel szétválasztható, ezáltal mérhetővé válik a megtett útvonal típusa, mindenekelőtt elválasztható az üzleti használat a magáncélútól, de a munkába járás és a kiküldetés is kiválasztható. Ettől persze a benzin nem lesz olcsóbb, de kisebb lesz a cég üzemanyagköltsége, ha nem számolják el a magáncélú autózást.
Világviszonylatban is jellemző, hogy a céges autókat túlhasználják személyes célra. Ennek kordában tartására kínálunk lehetőséget a vállalkozóknak
– mutatott rá Tóth Levente.
Az applikáció elemzi a sofőrök vezetési stílusát, és tanácsokat ad a javítására, ennek köszönhetően fajlagosan és összességében is kevesebb üzemanyag fogyhat. A cég becslése szerint akár 15 százalékkal is eshet egy autó üzemanyag-felhasználása az Urbaniqe segítségével. A szolgáltatáscsomag további elemei leegyszerűsítik a flotta mindennapos adminisztrációját a tankolási bizonylatok rögzítésétől kezdve a sofőr- és gépjármű-dokumentumok kezelésén át egészen a sofőrök közötti dinamikus allokációig. A társaságtól kapott adatok szerint a járművek adminisztrációját a cégek Lengyelországban 40 százalékban végzik digitálisan, míg a hazaiak 25, a romániaiak pedig csak 13 százalékban.
A teszt júniusban indult, az appot a hazai piacon eddig több mint ötezren töltötték le, és mintegy 500-an már élnek is az ingyenes kipróbálás lehetőségével.
A majdani ügyfelek bármikor kiléphetnek a szolgáltatásból, hiszen a számlázás havonta történik, hűségidőszak pedig nincs.
„Jövőre további legalább 30 ezer letöltésre és ötezer ingyenes tesztelőre számítunk Magyarországom, továbbá arra, hogy a tesztelőkből több mint ezren rendszeres fizetős felhasználóvá válnak” – válaszolt Tóth Levente. A 2027-es magyarországi cél meghaladja a 200 ezer letöltőt, a 40 ezer ingyenes tesztelőt és a bő 10 ezer fizető ügyfelet.
Mutatjuk, hogyan lehet spórolni az üzemanyaggalEzzel a tíz szabállyal akár 10 százalékkal is csökkenthetjük a fogyasztást. |
A hazánkban mintegy 15 éve hozzáférhető, GPS-alapú flottamenedzsment-szolgáltatásokhoz megvásárolandó fedélzeti adatgyűjtő eszköz autónként jellemzően 30-50 ezer forintba kerül Tóth szerint. A kezdeti beruházás mellett még gépjárművenként havi, általában 4-5 ezer forintos flottamenedzsment-szolgáltatási díj is növeli a több kocsit üzemeltető kisvállalkozók „ügyfélfájdalmát”. Úgy kezdődik nekik egy több százezer forintos elköteleződéssel induló flottakezelő-szolgáltatás igénybevétele, hogy – mivel nemigen van módjuk előre kipróbálni – még azt sem tudják, hogy a kiválasztott rendszer valóban hoz-e számukra előnyt. „Ebben nyújt jelentős újítást az Urbaniqe, mert ingyen ki lehet próbálni, nem szükséges hozzá eszközberuházás és hűségidőszakot sem kérünk” – érvelt a vezérigazgató.
Az Emprovia egyszerre három országban jelent meg az Urbaniqe alkalmazással a fentiek miatt fehér foltnak számító piacon: alapértelmezésként Magyarországon, míg Romániában és Lengyelországban azért, mert a térségben messze ezekben fut a legtöbb autó. A három országban együtt eddig mintegy 15 ezren töltötték le az Urbaniqe-ot, és bő ezren regisztráltak rá. Az üzemanyaggal való takarékoskodást az is ösztönözheti a megcélzott ügyfélkörben, hogy a hazai céges tulajdonú személyautó-állomány átlagosan 12,9, a romániai 17,1, a lengyelországi pedig 13,7 éves, márpedig az idősebb járművek jellemzően többet fogyasztanak.
Sikeres térségi felfutás után a jövő év második felében a társaság meg akar jelenni a földrész leginkább motorizált, mintegy 60 millió autót számláló, német nyelvű országaiban, azaz Németországban, Ausztriában és Svájcban.
Ezek meghódításához azonban már újabb tőkebevonásra lesz szüksége a 2020-ban alapított tatabányai startup vállalkozásnak, amelynek fő tulajdonosa a Capitalisatio Kockázati Tőkealap.
Az Emproviánál összességében alkalmazottként és szerződéses partnerként jelenleg 15-en dolgoznak, de a tervek szerint hamarosan 20 fölé nőhet a létszám.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.