Javult tavaly a legnagyobb hazai árufuvarozó vasúttársaság, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) gazdálkodása. Tőkeellátottsági mutatója például 4,51 százalékkal, eladósodási foka pedig 2,61 százalékkal volt kedvezőbb, mint 2021-ben. Likviditási mutatói 87,91 és 98,95 százalék között alakulnak – olvasható a működését hitelből finanszírozó társaság éves jelentésében.
Az RCH hosszabb távon a teljesítményei növekedésével számol, így – mint írja, szintén hosszabb távon – „a hitelek visszafizetésre fognak kerülni”. A Rail Cargo Hungaria minden hitele mögött anyavállalati garancia áll. Anyavállalata az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Austria AG. (Egy ezrelékkel kisebb hányadokkal tulajdonos az RCH-ban öt hazai magánszemély is.)
A pénzügyi mutatók javulása ellenére az idén még nincs sínen a vasúti árufuvarozó – szűrhető le a társaság igazgatósági tagjától és pénzügyi vezetőjétől kapott válaszból. Kotiers Román a Világgazdaságnak kifejtette, hogy 2023-ban továbbra is sok a bizonytalansági tényező a hazai és nemzetközi vasúti árufuvarozás területén. A kereslet általánosságban alacsony, ami negatívan hat a szállítási volumenekre.
Az árucsoportok közül egyelőre kizárólag a cukorrépa-forgalmak prognózisa kedvező, valamint nagyon jónak mutatkozik a búzatermés, ami pozitívan hathat a szállítás mennyiségére.
Ezzel ellentétben azonban az ukrán gabonával összefüggő importtilalom következtében visszaesett a termény vasúti tranzitforgalma. De kedvezően hathatnak az idei fuvarvolumenekre Kotiers Román szerint a mérséklődő energiaárak, valamint a Rail Cargo Hungaria stabil működése szempontjából az idén is alapvető fontosságú a vasúti egyeskocsi-fuvarozás állami támogatása.
Kotiers Román utóbbi megállapításához kívánkoznak az RCH éves jelentésében olvasható egyes adatok: tavaly minden energiaköltsége nőtt a társaságnak, a legnagyobb tételnek számító vontatási energiáé például az előző évi három és félszeresére, 17 milliárdra. Az említett juttatás a költségvetési támogatások soron található 5,4 milliárd forint (vagy annak egy része) lehet, amely egy évvel korábban csak 1,6 milliárd forint volt.
Bruttóárbevétel-fronton hasított az RCH: a 2021-es 75,5 milliárd forintot 101 milliárd követte. Ez még úgy is nagy lépés, hogy folyóáras összehasonlításról van szó. A belföldi eladások a korábbi több mint harmadával, a külföldiek pedig közel a harmadával bővültek. A legnagyobb tétel, a 16,9 milliárd forintos exportbevétel (szintén növekedéssel) Ausztriából származott, a második legnagyobb Szlovákiából, az utóbbi esetben 4,2 milliárdról 5,4 milliárdra duzzadt a forgalom. Az előző évi közel ötszörösére nőtt az RCH teljes tevékenységéhez mérten csak jelzésértékű ukrajnai kivitel, továbbá megjelent az exportlistáján Fehéroroszország. Összesen 26 országból jutott exportárbevételhez az RCH.
Jelentős fordulatként pozitívvá vált a társaság üzemi és adózott eredménye is, bár a 0,6 milliárdos profitból vélhetőleg nem sok mindenre futja. Viszont ez annak ellenére jött ki, hogy közben lényegében minden költségelem nőtt. A bér- és személyi jellegű költségek pont nem (1,7 milliárdról 1,6 milliárdra), vélhetőleg azért, mert az átlagos állományi létszám is 1890 főre olvadt a 2021-es 1911 fő után. A tavalyi béremelésre így is 7 százalékot fordított 2021 decemberében a társaság, az ideire 2022 decemberében 10 százalékot, továbbá volt bónusz és inflációs bérkompenzáció is. (Ez 2021-ben fejenként 100 ezer forint volt, tavaly októberben 300 ezer, decemberben pedig további 100 ezer.) A társaságnál 335 kocsivizsgáló és 324 masiniszta dolgozik.
Azonban nem minden partner fizetett rendesen. A mérleg fordulónapján az RCH a külföldi vasúttársaságokkal szemben összesen 272 millió forint értékvesztést tartott nyilván.
Jellemzően a nehéz pénzügyi helyzetben lévő albániai, a macedóniai, a boszniai, a bulgáriai és a romániai állami vasutakkal szemben vannak követelései a társaságnak,
amely részletezi is a velük évek óta tartó, részeredményekkel záruló egyeztetéseket.
Belföldön sem minden tökéletes. Az évek óta problémás ISD Dunaferr Zrt. f.a.-val szemben fennálló követeléséből az RCH a tavaly elszámolt közel 1,3 milliárd forint értékvesztésből 0,2 milliárdot írt vissza. A 2021. december 31-i vevőkövetelése közel 2 milliárd volt, erre majdnem 1,3 milliárdos értékvesztést számolt el. A 2022. december 31-én 1,1 milliárdos vevőkövetelésére az RCH 100 százalékos értékvesztést mutatott ki. A G. Transport 96 Zrt.-vel szembeni követelésére 226 millió forint értékvesztést számolt el, további nyolc belföldi partnere kapcsán pedig még 41 milliót.
Szerényebb súlyú részletekbe avat be a céltartalékok felsorolása. Például míg egyszeri személyi jellegű kifizetésre 2022-re semennyit se különített el a Rail Cargo Hungaria, 2023-ra már 215 milliót, és 50 milliót még járandóságra is, mégpedig a tavaly kötött bérmegállapodás miatt. Viszont úgy tűnik, az idén nem tart munkaügyi pertől, mert nem különített el rá pluszpénzt. A vevőreklamációt is kihozná 300 millióból, pont mint az előző évben. Számol azonban az áru- és kocsikárok növekedésével, amire az előző évi 167 millió forint után most 386 milliót tett félre. Arra is készül, hogy 4,3 milliót visz el az idén a jóteljesítési garancia kifizetése, de pereskedésre elég lesz 2,5 millió, kicsit több, mint tavaly. Három nagyobb peres ügye van folyamatban: egy munkaügyi, egy személyi sérüléssel járó balesettel kapcsolatos és egy vonatsiklás okozta kár miatti.
Az RCH a következő videóban mutatkozik be:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.