„A következő öt-nyolc évben a MÁV-nak legalább 1500 milliárd forintra volna szüksége a teljes vasúti járműpark modernizálásához” – mondta az Indexnek Hegyi Zsolt, a vasúttársaság új vezérigazgatója.
A MÁV-vezér többek között arról is beszélt, hogy az első feladat „kimaxolni a saját tulajdonú járműveik hadra foghatóságát”: például 100 IC-kocsi vár különböző alkatrészekre és karbantartásokra.
A másik legfontosabb teendő az új járművek beszerzése – itt azonban hozzátette, hogy a beszerzések jellemzően kormányzati forrásból történnek, így ennek előkészítését a minisztériummal dolgozzák ki. „A piac gyártókapacitásai pedig meghatározzák azt, hogy a jármű hány év múlva érkezhet meg. Aki ezt az időt nem tudja kivárni – márpedig mi nem tudjuk –, az megpróbálhat használt járművekhez jutni” – jegyezte meg.
A késésekről úgy nyilatkozott, hogy
az InterCity-vonatok összesen 110 ezer percet késtek augusztusban, ebből nagyjából 20 ezer perc késés a balatoni vasútvonalaknak tulajdonítható.
Hangsúlyozta: meg kell találni azokat a beavatkozási pontokat, ahol úgy tudnak beleavatkozni a pályába, hogy felszámolják a leginkább dominóhatást kiváltani képes okokat. „Sok mindent végig kell nézni, kezdve azzal, hogy nagyon sok az egyvágányú pályaszakasz Magyarországon. A Balaton ebben különösen érintett, és a balatoni vonatok menetrendszerűsége kifejezetten rossz, miután a vonatok egymásnak adják át a késést az egyvágányú pályák miatt” – közölte.
Az Európai Beruházási Banktól kért egymilliárd eurós hitellel és a magyar állam által hozzátett egymilliárd eurós önerővel kapcsolatban arról tájékoztatott, hogy 15 projekt valósul meg a pénzből.
„A nagy részük pályakorszerűsítés,
de nem elromlott-kicseréljük típusú, hanem mindegyiknél van hozzáadott érték, azaz kivétel nélkül olyan beavatkozások ezek, amelyek már előre illeszkednek a nagyobb ívű vasútfejlesztési tervekbe is” – fejtette ki.
A HÉV-járatok ritkításról a MÁV új vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy
járműhiány van, döntés még nincs, megoldás viszont lesz – röviden így tudnám összefoglalni a helyzetet.
„Az, hogy a HÉV-flotta elöregedett, nem két napja vagy két éve derült ki, hanem évtizedek óta kiszámíthatóan tudni lehet. Erre a kihívásra nem politikai, hanem szakmai választ kell adni, én legalábbis csak ilyet tudok. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát határozottan cáfolom, mindegy, hogy ki milyen papírra hivatkozik: nincs menetrendi döntés, de még nem is kell, hogy legyen” – állapította meg Hegyi Zsolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.