Az aukcióspiac pezseg, a művészeti vásárok válságban, az online piac változatlanul növekszik, de lassabban, és az NFT-k egyre fontosabbak – mindez a legfrissebb Art Basel és UBS piaci jelentéséből derül ki, amelyet az Artnet szemlézett.

A Clare McAndrew kulturális közgazdász által jegyzett riport megállapításai nem okoztak meglepetést a műtárgypiac szakértőinek, hiszen az elmúlt két évben a világjárvány ellenére nőtt a műtárgyeladások volumene. A leállás korai időszakától, 2020 márciusától a magán- és az online eladások minden szegmensben erőteljesek voltak. A gazdag gyűjtők otthonukba szorulva több időt töltöttek árverési anyagok böngészésével, és a streamelt, hibrid aukciókon újra rekordárakon értékesítettek remekműveket, hiszen a vevőkör kibővült azáltal, hogy az egész világról lehetett licitálni. A művészeti piac hihetetlen rugalmasságot mutatott a pandémia alatt, szereplői sikeresen alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez. A március 29-én hatodik alkalommal összeállított jelentésben McAndrew hét fő megállapítást tesz. 

Fotó: ART BASEL

A 2020-as visszaesést követően a globális művészeti piac tavaly fellendült, a műtárgyak összértékesítése 29 százalékkal, 65,1 milliárd dollárra nőtt, meghaladva a járvány előtti szintet. Az Egyesült Államok megőrizte piacvezető pozícióját, a globális összeladásokból 43 százalékkal részesedik. A kínai piac a második legnagyobb a globális eladások 20 százalékával, és az Egyesült Királyságé a harmadik hely az értékesítések 17 százalékával. Amerika műtárgypiaci forgalma 2021-ben 33 százalékkal, 28 milliárd dollárra nőtt. Kínában 35 százalékos bővülés után 13,4 milliárd dollár volt a forgalom, Anglia műtárgypiaca is nőtt: 

két év csökkenés után 11,3 milliárd dollárra, ami 14 százalékos emelkedés. 2021-ben Franciaország is erős bővülést mutatott, az eladások 30 százalékkal nőttek. Értékét tekintve a francia növekedés 50 százalékos volt, az összesen 4,7 milliárd dolláros forgalom tíz év óta a legmagasabb az országban. 

A tavalyelőtti 20 százalékos csökkenés után az összesített értékesítés 2021-ben elérte a 34,7 milliárd dollárt, ami éves szinten 18 százalékos növekedés ugyan, de nem éri el a 2019-es szintet. A legnagyobb értéknövekedést a legfelső kategóriában, az 5–10 millió dollár közötti forgalmat lebonyolító kereskedők, galériások esetében mérték. 

A nyilvános árverések összforgalma 2021-ben elérte a 26,3 milliárd dollárt, ami 47 százalékos növekedés 2020-hoz képest. Ennek oka, hogy sok nagy értékű mű került ki a piacra, és megjelentek új vásárlók. 

Fotó: CHRISTIE’S AUKCIÓSHÁZ

A művészettel kapcsolatos NFT-k eladási értéke 2021-ben több mint százszorosára nőtt az előző év azonos időszakához képest, és elérte a 2,6 milliárd dollárt, a gyűjtemények pedig még nagyobb növekedést mutattak, elérték a 8,6 milliárdot. 

2021-ben az Arts Economics és a UBS Investor Watch által megkérdezett legnagyobb gyűjtők 74 százaléka vásárolt művészeti alapú NFT-t, a kategória átlagos kiadása fejenként 9000 dollár volt. A Christie’s NFT-értékesítései összesen 

150 millió dollárt tettek ki, beleértve a Beeple’s Everydays: The First 5000 Days mérföldkőnek számító márciusi 69,3 milliós eladását. A Sotheby’s NFT-értékesítései eközben 2021-ben elérték a 80 millió dollárt.

Az online piac 2021-ben 7 százalékkal tovább bővült, forgalma 13,3 milliárd dollárt tett ki. A művészeti vásárok volumene még mindig elmarad a pandémia előtti szinttől, de sokan erősödést várnak az idei évre. A tíz piacon több mint 2300 nagy gyűjtőt vizsgáló felmérés alapján az Art Basel and UBS Report 2021-ben nagyarányú kiadásnövekedést mutatott ki. A gyűjtők 2021-ben átlagosan több műtárgyat és régiséget vásároltak, mint 2019-ben vagy 2020-ban.