BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Borsos árakkal borzolják a kedélyeket az európai autókölcsönzők

Az európai üdülőövezetekben ezen a nyáron átlagosan heti 364 euróért lehet autót bérelni, 24 százalékkal drágábban, mint 2019-ben.

A kijárási tilalom és az egyéb korlátozások hosszú hónapjai után az európaiak már alig várják, hogy végre repülőre pattanjanak, és meg se álljanak a déli tengerekig és a homokos partokig. Aztán amikor megérkeznek, ledermedve ácsorognak a csomagjaikkal, és döbbenten tapasztalják, hogy nem tudnak autót kölcsönözni. A turisták körében igen népszerű nyaralóhelyeken ugyanis vagy egyáltalán nincs elérhető bérautó, vagy csupán csillagászati áron – amely egyes szélsőséges esetekben elérheti akár a heti 500 eurót is – lehet hozzájuk jutni.

Az autókölcsönzés költségeinek összehasonlításával foglalkozó Carigami online portál információi szerint

az európai üdülőövezetekben ezen a nyáron átlagosan heti 364 euróért lehet egy autót bérbe venni, holott két évvel ezelőtt ez még csak 277 eurót kóstált.

Az átlagos emelkedés tehát megközelíti a 24 százalékot. Olaszországban még ennél is rosszabb a helyzet, hiszen átlagosan 407 eurót kell fizetni a kocsiért egyetlen hétre, pedig 2019-ben még mindössze 250 eurót emésztett fel ez a sok esetben megkerülhetetlen szolgáltatás. A sokkal olcsóbb Spanyolországban ugyan még mindig csak 263 eurót kell leszurkolni, ám az Ibériai-félszigeten a járvány előtt 185 euró volt az átlagár.

Egy másik weboldal, a Liligo adatai néhány desztináció esetében még ennél is nagyobb áremelkedésről tanúskodnak.

A Franciaországhoz tartozó Korzikán például megduplázódott az egy napra számított kölcsönzési díj, míg a spanyol Palma de Mallorcán csaknem a triplájára nőtt.

Fotó: Shutterstock

Az anomália állítólag a pandémiás helyzet egyenes következménye.

Az autókölcsönzők ugyanis ügyfelek híján a túlélésért folytatott harcban egyszerűen gépkocsi-állományuk értékesítéséből jutottak az életmentő készpénzhez. Az ágazatban mindenki drasztikusan leépítette az autóparkját

– mondta a South China Morning Postnak Caroline Parot, a Europcar vezérigazgatója. Tavasszal a legtöbb cégnek még mindig harmadával kevesebb autója volt mint 2019-ben – tette hozzá.
 Az autók bérbeadásával foglalkozó cégek amúgy rendszeresen eladnak járműveikből, azonban rögtön pótolják is őket, így a készlet megújítása nem okoz fennakadásokat. Most azonban a beszerzéseket gátolja az autógyártást sújtó alkatrészhiány is.

Előre figyelmeztettük az embereket: ha Itáliába akarsz jönni, tervezz előre és tartalékolj

– nyilatkozta a lapnak Massimiliano Archiapatti, az Olasz Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is. Archiapatti úgy véli, ugyan a cégek keményen dolgoztak, hogy felkészüljenek a rohamra, de az ország idegenforgalmi övezetéhez két nagy sziget is tartozik, és például Szardíniára egy fél napig tart a a tengeri út, a kompok pedig már így is tele vannak autós turistákkal. A kereslet-kínálat törvénye alapján pedig az árak sem maradhatnak változatlanul – teszi hozzá.

A kereslet viszont nagyon megugrott a GetAround online platform szerint is az európai piacokon. Május óta a felületen elérhető autók 90 százalékát kibérelték már a hétvégékre, de nagyon sok kocsit egész nyárra lekötöttek. A fellendülést látva, a cég egyre több városra terjeszti ki szolgáltatásait.

A drágulás mindazonáltal feltartóztathatatlannak tűnik. Bruno Riondet rendszerint bérkocsival ered kedvenc angol focicsapata, a Brighton nyomába. Azelőtt – mondja – 25-30 euró napidíjat fizettem, ma már 90 euró alatt nem kapok autót. Ez több mint 3-szoros áremelkedés – fakad ki a drukker.

Európán kívül sem rózsás a helyzet, Hawaiban a turisták kínjukban kisteherautókra fanyalodnak, annyira nincsenek már elérhető bérautók.

Noha Franciaországban egyelőre még vannak járművek a piacon, Jean-Philipp Doyen, a szakmai szövetségen belül a fuvarmegosztó vállalkozásokat képviselő üzletember szerint, itt főként az okozza a gondot, hogy az ügyfelek még mindig bizonytalanok, ezért csak az utolsó pillanatban foglalják le a kocsikat. Ezért a cégek nem látják előre a kereslet alakulását. Doyen úgy látja, egyébként lassan regenerálódik az iparág, de a bevételek még távol vannak a járvány előtti szintektől. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.