A brit kiskereskedelem súlyos gondokkal küszködik, hiába nyitott meg az elmúlt hónapokban teljesen a gazdaság, és oldották fel a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozásokat. Az ágazati szövetség (BRC) és a Local Data Company legfrissebb adatai szerint országszerte változatlanul üresen áll minden hetedik bolt, a bevásárlóutcákban és plázákban a kiadó üzletek aránya a második negyedévben 14,5 százalékra ugrott. Ezért egyébként nem a járvány a felelős, a helyzet három éve folyamatosan romlik, egy éve a boltok 12,4 százaléka, az év első három hónapjában pedig 14,1 százaléka volt zárva. A legsúlyosabban a bevásárlóközpontok és kiskereskedelmi parkok érintettek, ahol sok a ruházati üzlet; itt a boltok 19,4, illetve 11,5 százaléka kiadó.
Jelentős különbségek vannak azonban földrajzi szempontok szerint is, Londonban és a hozzá tartozó agglomerációban csupán 11,1 százalék a bezárt boltok aránya, ami országos szinten a legjobb, és viszonylag jó a helyzet Anglia délkeleti és keleti részén is. Ezzel szemben Észak-Angliában az üzletek 20,6 százaléka kiadó, és nem sokkal jobbak az arányok Walesben és Anglia északnyugati részén sem. Természetesen nem arról van szó, hogy a britek nem vásárolnak, ellenkezőleg: a második negyedévben a kiskereskedelmi forgalom rekordot jelentő 10,4 százalékkal növekedett éves bázison. Csak éppen ezt a bővülés szinte kizárólag az online kereskedelem élvezi.
A nyitás ellenére egyébként a statisztikai hivatal (ONS) becslése szerint változatlanul 1,1-1,6 millió olyan ember van, akinek a bérét részben vagy egészben a költségvetésből fedezik; ez a munkavállalók négy-öt százaléka.
A kormányzati bérkiegészítő programban résztvevők száma januárban érte el a csúcsot 5,1 millió fővel, amikor a brit gazdaság az elmúlt háromszáz év legsúlyosabb gazdasági visszaesését szenvedte el. Rishi Sunak pénzügyminiszter már korábban közölte, hogy nem hosszabbítja meg a szeptember végig fokozatosan kifutó programot, amely eddig összesen majdnem 50 milliárd fontot emésztett fel (egy font 420,36 forint).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.