Éves alapon 10,7 százalékkal növekedett a kiskereskedelmi forgalom augusztusban Lengyelországban. Az elemzők azt várták, hogy a ráta 10 százalékra nő a júliusi 8,9-ről. A lengyel jegybank aligha emel mostanában kamatot cseh és magyar társához hasonlóan , bár az infláció megugrásával együtt a lakossági kereslet robusztus ereje is a túlfűtöttség jeleit szaporítja. Nem véletlen, hogy a złoty hat hónapos mélypontok közelében kereskedik az euró ellenében.
A tavasz óta a kiskereskedelmi forgalom éves szinten szépen növekszik a régiónkban – ahogy másutt is Európában –, de a bővülés rátája csökkent, mivel a tavalyi bázisból kifutott a járvány érkezése után bevezetett rendkívül szigorú zárlatintézkedések hatása.
Lengyelországban az áprilisi 25,7 százalékos csúcsról csökkent a ráta, a cseheknél, szlovákoknál és a magyaroknál 10 százalék körül volt a csúcs.
Az utóbbi három országban még nem érkezett augusztusi adat, de a cseh és a magyar bővülés rátája már júliusban három százalék környékére csökkent, a szlovák pedig 1,5-re.
Lengyelországban hagyományosan erőteljesebb a belföldi kereslet szerepe, mint a régió többi országában. A szélesebb értelemben vett közép-európai térségben jelenleg azonban inkább a másik három visegrádi ország a kivétel a kiskereskedelemben:
a szlovén és a román forgalom júliusban több mint 8 százalékkal bővült, Horvátországé 12,8, Bulgáriáé 20,2 százalékkal.
Az inflációs nyomás megugrása ellenére a lengyel és a román jegybank sem mutatkozik hajlandónak emelni kamatait, és ez a két ország fizetőeszközének az árfolyamán is meglátszik. A złotyt sokkal jobban megtépázta a nemzetközi piaci rizikóétvágy csökkenése a napokban, mint a forintot és a cseh koronát. Az utóbbiak őrzik három százalék körüli idei nyereségüket az euró ellen, a złoty azonban az egyszázalékos erősödést ugyanekkora gyengülésre váltotta, és ma túlcsúszott a 4,61-os szinten. A lej rekordgyenge szinteket ütött meg az elmúlt hetekben, és most is ezeket döngeti 4,95 környékén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.