Az Európai Unió „Termőföldtől az asztalig” stratégiája (F2F) következményeit vizsgálta a Kieli Egyetem, a kutatás végén elkészült tanulmány pedig borús képet fest az Európai Bizottság tervéről. Mint írják, a termelést korlátozná az EU, sok gazdát tönkretennének, és az üvegházhatású gázok kibocsátása sem csökkenne.
Az Európai Bizottság 2020 májusában terjesztette elő – hatástanulmány nélkül – a „Termőföldtől az asztalig” stratégiát, amely az európai zöldmegállapodás egyik fő intézkedése. A klímasemlegesség 2050-ig történő megvalósítását célzó stratégia
a növényvédő szerek használatát 50, a műtrágyák alkalmazását 20 százalékkal csökkentené 2030-ig. Az antibiotikumok terén szintén 50 százalékos vágást irányoz elő, az ökológiai gazdálkodással érintett területek arányát pedig 8-ról legalább 25 százalékra emelné.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szerint a tervek olyan súlyos terheket rónának az agrár- és élelmiszer-gazdaság szereplőire, hogy közülük sokan felhagynának a tevékenységükkel, miközben a szabadkereskedelmi egyezmények hatására a harmadik országokból az EU piacaira érkező termékek még a jelenlegi szabályozásoknak sem feltétlenül felelnek meg.
Az F2F stratégiát az elmúlt hetekben számos tanulmány bírálta, mondván, az a termelés jelentős csökkenéséhez vezetne, így
a marhahústermelés 20, a tejé 6,3, a gabonaféléké 21,4, az olajos magvaké 20 százalékkal csökkenne az unióban.
Gabonafélékből és marhahúsból biztosan importra szorulnánk a jövőben, miközben a stratégia éghajlati szempontból sem hatékony.
Bár a stratégia megvalósítása elsőre látványos, 109 millió CO2-egyenértéknyi csökkenéshez vezethetne az üvegházhatású gázok uniós kibocsátásában, azonban ezt a látszólagosan kedvező hatást megsemmisíti az uniós LULUCF-ágazatban (földhasználat, földhasználat-változás és erdőgazdálkodás) a CO2-tárolás 50 millió tonna CO2-egyenértékkel történő csökkenése és az uniós termelés harmadik országokba áthelyezése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.