BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak a kínaiak ébersége miatt nem ütközött össze a SpaceX műholdja és az űrállomás

A SpaceX ráadásul radikálisan növelni kívánja műholdai számát a közeljövőben és a versenytársak is megjelenhetnek, tovább növelve az ütközések veszélyét az űrben.

Az Egyesült Államok figyelmen kívül hagyja az űrrel kapcsolatos nemzetközi szerződések kapcsán vállalt felelősségét, ami az asztronauták testi épségét is veszélyezteti – közölte a kínai külügyminisztérium kedden a Reuters szerint.

Az ENSZ előtt Kína már korábban is panaszkodott, hogy Elon Musk műhold alapú internete, a Starlink eszközeinek veszélyes és kiszámíthatatlan mozgása miatt kénytelen volt kitérő műveleteket foganatosítani az űrállomásán.

Fotó: GUO ZHONGZHENG / AFP

A Starlink kapcsán a SpaceX mindeddig 1900 műholdat állított Föld körüli pályára, ám a tervek szerint ezek száma akár 12 ezerig is nőhet, tovább növelve a hasonló incidensek valószínűségét.

A milliárdos űrbeli térnyerését azonban nem csupán Kína, de az Európai Űrkutatási Ügynökséget (ESA) vezető Josef Aschbacher is kritizálta december elején, különös tekintettel arra, hogy Németország az adattovábbításhoz szükséges frekvenciákat koordináló Nemzetközi Telekommunikációs Unió felé beadott kérelme mintegy 40 ezer műhold működtetésére elegendő tartomány biztosítását kérte a SpaceX számára.

Fotó: MARIANA SUAREZ / AFP

Elon Musk cége időközben az Egyesült Államok részéről is több mint 30 ezer műholdra kapott engedélyt, ugyanakkor több versenytárs is kezd megjelenni a térben a brit kormány által támogatott OneWebtől Jeff Bezos Project Kuiperéig. Egyelőre azonban a jelenleg működő műholdak közel fele a SpaceX-hez kötődik, mely kapcsán Musk arról beszélt, hogy 30 milliárd dollárt költene a terjeszkedésre.

A Satellite Industry Association becslése szerint 2029-ig akár 100 ezerig is nőhet a bolygónk körüli pályára állított kereskedelmi műholdak száma, aláhúzva a korábban többé-kevésbé üres terület nemzetközi szabályozásának szükségességét.

A dél-afrikai származású milliárdos problémáit hatványozza, hogy a kínai panaszok az elkerült ütközés ellenére is komoly visszhangot váltottak ki az ország közösségi médiáiban, miközben a Tesla egyik legfontosabb piaca az ázsiai ország. A Tesla tavalyi eladásainak mintegy ötöde érkezett Kínából, ahol a vállalat egyik gyárát is üzemelteti.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.