BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üresen maradhatnak a hirdetőtáblák a pekingi téli olimpián

A világmárkák vakarják a fejüket.

A világmárkák vakarják a fejüket, ha a pekingi téli olimpiáról van szó.

Eddig sem volt ugyanis egyszerű és olcsó dolog hirdetni a játékokon, azonban újabb csavart hozott a történetbe, hogy Washington szerint a támogató cégeknek nem szabadna finanszírozni egy olyan olimpiát, amit az amerikai vélemények szerint az emberi jogokkal semmit sem foglalkozó Kínában rendeznek meg.

A világ legnagyobb vállalatai 1896-tól egészen mostanáig próbálták kihasználni az ötkarikás játékok adta óriási lehetőséget, hogy szolgáltatásaikat és termékeiket a globális közönség elé tárják. A 2018-as téli játékokon például csak a helyi tévéreklámokra több mint 920 millió dollárt költöttek.

Fotó: VINCENT JANNINK / AFP

A 2022 februári eseményt azonban baljós diplomáciai felhők veszik körbe, hiszen a Kínát övező ujgur népirtási és emberiesség elleni bűncselekmény-vádak miatt a cégek Washington és Peking kereszttüzébe kerültek. 

Az amerikai politikusok és emberi jogi csoportok két opciót hagytak a szponzoroknak: vagy teljesen otthagyják az olimpiát, vagy felszólalnak az emberi jogok témájában. 

Ha a második alternatívát választják, a nagy felvevőpiac mérhetetlen haragját zúdítják magukra, ami súlyos következményeket jelentene számos globális vállalkozás számára, ahogyan a H&M példája is mutatja.

Miután a divatcikk-lánc bejelentette, hogy leállítja a hszincsiangi beszerzését, a honlapját törölték a kínai internetről, a kani fogyasztói bojkott 3 hónapja alatt 74 millió dollárt veszített.

Fotó: EKATERINA CHESNOKOVA / AFP

A cégeknek így három lehetősége marad: vagy nem tesznek semmiféle utalást Kínára, vagy nem olimpiai témájú hirdetéseket jelenítenek meg, vagy harmadik alternatívaként PR ügynökségek segítségével próbálnak lavírozni a politika hullámai között.

Rick Burton, a Syracuse Egyetem sportmenedzseri professzora szerint 

a vállalatok jogosan tartanak a kínai kormány kiszámíthatatlan reakciójától, 

hiszen mind a történelem (a 2008-as pekingi játékok), mind a közelmúlt eseményei igazolják, hogy Peking kíméletlenül fellép, ha nem szimpatikus narratívát hall.

Fotó: EKATERINA CHESNOKOVA / AFP

Az Intel, -az olimpia egyik fő szponzora-, bár próbált megfelelni az amerikai elvárásoknak, álláspontja mára mégis felpuhult. 

A múlt héten nyilvánosan is felszólította beszállítóit, hogy kerüljék el a hszincsiangi alapanyagokat. Az ezt követő heves közösségi média visszhang azonban bocsánatkérésre sarkallta a chipgyártót, mondván, a közzétett levél nem képviselte a vállalat Hszincsianggal kapcsolatos álláspontját.

Steven Rodgers, az Intel ügyvezető alelnöke a napokban már úgy nyilatkozott, hogy az esemény és a sportolók finanszírozása számukra nem egyenértékű a rendező ország támogatásával, és azzal sem, hogy ezzel elfogadnának bármit, ami az adott rendező országban történik. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.