A válság sújtotta Srí Lanka arra kérte Kínát, strukturálja át adósságtörlesztéseit, segítve a dél-ázsiai ország romló pénzügyi helyzetének kezelését – számolt be a BBC. Szeptemberben Srí Lanka gazdasági vészhelyzetet hirdetett, miután a Srí Lanka-i rúpia értékének meredek esése az élelmiszerárak megugrását okozta. Az elmúlt évtizedben Kína mintegy 5 milliárd dollárt, azaz több mint 1500 milliárd forintot adott kölcsön Srí Lankának utak, repülőtér és kikötők fejlesztésére. A kritikusok szerint azonban Srí Lanka a pénzt szükségtelen, alacsony hozamú programokra fordította.
A kínai külügyminiszterrel, Vang Jivel történt vasárnapi találkozóján fogalmazta meg kérését Gotabaya Rajapaksa, Srí Lanka elnöke:
Nagy megkönnyebbülés lenne az ország számára, ha a Covid–19-járvány miatt kialakult gazdasági válság megoldására az adósságtörlesztés átstrukturálására lehetne figyelmet fordítani.
Srí Lanka elnöke ezenfelül még arra is kérte Kínát, hogy kedvezményes feltételeket biztosítson a Srí Lankára irányuló exportjára, amely tavaly mintegy 3,5 milliárd dollárt, vagyis közel 1100 milliárd forintot tett ki. Rajapaksa azt is felajánlotta, hogy a kínai turisták visszatérhetnek Srí Lankára, ha betartják a szigorú koronavírus-szabályokat.
A világjárvány előtt Kína volt Srí Lanka fő turistaforrása, és több árut importál Kínából, mint bármely más országból. Az elmaradt turisztikai bevételek pedig tovább súlyosbították Srí Lanka adósságait. Egyes elemzők szerint a devizaválság a fizetésképtelenség szélére sodorta a szigetországot.
Srí Lankának idén mintegy 4,5 milliárd dollárnyi (1400 milliárd forint) adósságot kell visszafizetnie, kezdve egy 500 millió dolláros (1,58 milliárd forint) nemzetközi államkötvénnyel. A január 18-án lejáró kötvénytörlesztésre már elkülönítették a forrásokat.
Decemberben is nőtt a kínai devizatartalékA szakértők kisebb mértékű emelkedéssel számoltak. |
Kína Srí Lanka negyedik legnagyobb hitelezője a nemzetközi pénzügyi piacok, az Ázsiai Fejlesztési Bank és Japán után. Emellett Srí Lanka kulcsfontosságú része Kína „Belt and Road” kezdeményezésének, amely egy hosszú távú terv a Kínát a világ többi részével összekötő infrastruktúra finanszírozására és kiépítésére. Néhány ország azonban, köztük az Egyesült Államok, a projektet a kisebb és szegényebb országok „adósságcsapdájának” nevezte. Peking ezt mindig is visszautasította, és azzal vádolja a Nyugat egyes képviselőit, hogy ezt Kína megítélésének rontása érdekében terjesztik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.