Elérhették a csúcspontjukat a globális ellátási láncok – egyebek mellett magas inflációt és áruhiányt is okozó – zavarai, legalábbis erre lehet következtetni az Egyesült Államokban a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) New York-i részlege által kidolgozott és a minap egy blogbejegyzésben nyilvánosságra hozott új mérőszám alakulásából.
A 27 változó – például az Egyesült Államok, Ázsia és Európa közötti szállítási díjak és légi szállítási költségek mértéke – alapján készült Global Supply Chain Pressure Indexnek (GSCPI) nevezett mutató 1997-ig követi vissza az ellátási láncok működését, és ez alapján megállapítható, hogy az adatok egy történelmileg kialakult átlag körül szóródnak. A Fed-részleg kutatói óriási emelkedést találtak a szállítási költségeknél a világjárvány kezdetén tapasztalt mélypontról való kilábalás elindulása óta. Ez a növekedés azonban az utóbbi hónapokban lassulni kezdett.
A korábbi felpattanások közül kiemelkedik a 2011-es délkelet-ázsiai szökőárt követő időszak, amikor Japán és Thaiföld átmenetileg megbénult, és ennek hatására világszerte szétzilálódott az autó- és elektronikai termelés. Mindez azonban elhalványul ahhoz a kilengéshez képest, ami a koronavírus-világjárvány kezdete óta megfigyelhető – írták a pénzintézet kutatói.
Az elmúlt évek számai egyébként azt mutatják, hogy a GSCPI rögtön a pandémiás időszak elején megugrott, amikor Kína a szabad mozgást akadályozó első szigorú intézkedéseket bevezette – tették hozzá. Ezután, a globális termelés 2020 nyara körül tapasztalt újraindulásával, rövid időre visszaesett, majd 2020 telén, a vírus ismételt támadásával drámai ütemben emelkedett.
A modell szerint
a globális kínálati zavarok elérték az átlagos szórás 4,5-szeresét, ami 1997 óta soha nem látott szélsőséges szint, ám éppen ezért hamarosan beköszönthet az enyhülés
– írta a Gianluca Benigno és Julian di Giovanni által vezetett közgazdászpanel.
Egy másik amerikai intézménynél, az Institute for Supply Managementnél (ISM) működő, Timothy Fiore által vezetett kutatócsoport is azt állapította meg a napokban, hogy újra gyorsulni kezdtek a szállítások, illetve, hogy az elmúlt évtizedben éppen a múlt hónapban estek a legmeredekebben a gyártók beszerzési árai. Mindez szintén a zavarok csillapodásáról tanúskodik.
Egyik felmérés sem tud ugyanakkor reflektálni az omikron potenciális negatív hatásaira. Ha ugyanis a munkavállalók egy részének hosszabb-rövidebb időre megint otthon kell maradnia, az csírájában fojthatja el az éppen csak meginduló kedvező folyamatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.