A festői szépségű East Hampton lakosai megunták, hogy méregdrágán vásárolt otthonaikban nem hallják egymás szavát, hogy hálószobáik a felettük elhúzó helikopterek és magángépek zajától hangos. Fellázadtak, és a városi tanács elé vitték a ügyet, azt követelve, korlátozza a Long Island-i kisváros repterének forgalmát. A testület a hétvégén döntött arról, hogy véget vet a Wall Street-i nagymenők szakadatlan röpködésének: bezárja a városi leszállópályát a forgalom előtt, és magánkézbe adja az üzemeltetését.
East Hampton New York állam legkeletebbre fekvő települése, mindössze harmincezer lelket számlál, annak ellenére, hogy közigazgatásilag hozzá tartozik az Egyesült Államok egyik legnagyobb magánkézben lévő szigete, a Garnier’s Island is. A tengerparti városka már több mint egy évszázada a gazdagok kedvence. Itt nőtt fel az Egyesült Államok tizedik elnökének felesége, Julia Tyler, majd egy évszázaddal később ezen a parton töltötte gyermekkora nyarait Kennedy elnök felesége, Jackie Onassis, és egy időben a Clinton család is gyakori vendég volt a környéken.
A Long Island-i kisváros ingatlanárai híven tükrözik a presztízsét: az újonnan érkezőknek az amerikai átlagár legkevesebb háromszorosát kell fizetni egy hamptoni otthonért. Ráadásul itt élni sem olcsó: a megélhetés költségei a tengerentúli átlag csaknem 170 százalékára rúgnak a kisvárosban. Ennek ellenére még a több tízmillió dolláron meghirdetett, óceánparti birtokok is gyorsan gazdát cserélnek a környéken, és egy hónapnál tovább ritkán maradnak gazdátlanul. A borsos árért cserébe a városka egyedi élményt kínál az itt élő vagy hétvégékre ide visszahúzódó Wall Street-i nagyágyúknak: a tengerparti településről minden szolgáltató- és áruházláncot kitiltottak, a helyi vállalkozók által üzemeltetett boltjai, éttermei és vendégfogadói mind családias hangulatúak.
A patinássága mellett East Hampton legfőbb vonzereje az elszigeteltsége. A kisvárost egyetlen sztráda, a mindig zsúfolásig tömött Long Island Highway köti össze Manhattannel, de a település leggazdagabbjainak otthont adó – a helyiek körében csak milliárdosok utcájának nevezett – tengerparti sétányról repülőgéppel kevesebb mint 40 perc alatt be lehet jutni a Wall Streetre. Ezért is vált olyan fontossá a városka határában üzemelő, az 1960-as években épült repülőtér, ahová az elmúlt évben már szinte szakadatlanul érkeztek az egy útra bérelt helikopterek, a szinte menetrend szerint röpdöső hidroplánok vagy a közlekedésmegosztók által üzemeltetett kisgépek, de a szupergazdagok saját tulajdonú magánrepülői is.
A város melletti, zsebkendőnyi kifutó már 2019-ben is 24 ezer utast fogadott; az érkezők száma a koronavírus-járvány miatt bevezetett lezárások óta hatványozódott. Aki tehette, ide menekült a kiürült Manhattanből, ide vonult vissza a bezárt Wall Street-i irodákból. Nem véletlen, hogy a városvezetéshez és a kifutót üzemeltető szövetségi hatósághoz tavaly 47 ezer panasz érkezett a repülőforgalom okozta zaj- és légszennyezés miatt. A repülők és helikopterek keltette folyamatos hangzavar ellenére a hamptoniak 80 százaléka most is úgy gondolja, hogy a reptérre szükség van, azt nyitva kell hagyni a forgalom előtt. A helyi milliárdosok befolyása azonban győzött a többség felett.
East Hampton vezetése a hétvégén egyhangú döntéssel a városi repülőtér privatizálásáról döntött. A kifutóra február 28-án szállhat le az utolsó, előzetes engedély nélkül érkező gép. A március 4-én tervezett újranyitást követően a bérelt repülők és a közlekedésmegosztók helikopterei hiába kérnek majd leszállási engedélyt East Hamptonban; ott csak a saját repülőjükkel érkező szupergazdagok landolhatnak. Az év végétől várhatóan nekik is előre be kell majd jelenteniük az érkezésüket, de a saját magánrepülőn, illetve helikopteren érkező milliárdosok kérését az ő pénzükből fenntartott repülőtér várhatóan nem fogja visszautasítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.