Az év eleje óta komoly fennakadások vannak a nyugat-szlovákiai vasúti közlekedésben. A Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) január elején arról tájékoztatott, hogy a mozdonyvezetők hiánya miatt a hónap első felében számos személyvonat járatát törölnek.
Ez érzékenyen érintette a dél-szlovákiai, magyarlakta régiókat is, mivel a Párkány-Érsekújvár-Galánta-Szenc-Pozsony, továbbá a Komárom-Dunaszerdahely-Pozsony vonalakra is vonatkozott a korlátozás.
Mint kiderült, a helyzet e héten sem javult, éppen ellenkezőleg, mintegy 40 személyvonat-járatot töröltek, csak hétfőn a Komárom-Pozsony vonalon 10 menetrend szerinti járatot. A helyzet már csak azért is kínos, mert tavaly decemberben Pozsony és vonzáskörzetének buszforgalmát átvette a német Arriva, ám a társaság a buszsofőrök hiánya miatt legfeljebb a járatok 85 százalékát fedte le, ami komoly fennakadásokat, elégedetlenséget okozott.
A járatsűrűség még januárban sem érte el a korábbi szolgáltató által nyújtott szintet, s most ezt tetézik a ritkuló vonatjáratok. Dusan Kasa, a mozdonyvezetők szövetségének elnöke szerint
a szakma elvesztette vonzerejét, a mozdonyvezetők munkabeosztása teljesen atipikus, ráadásul anyagilag sem vonzó a pálya.
Tomás Kovác, a ZSSK szóvivője szerint napjainkban 129 mozdonyvezető hiányzik a nyugati országrészben, ezért a múlt héten mintegy 80 járatot nem indított a társaság. Szerinte a munkaerőhiány részben a járvány számlájára is írható, mivel a pandémia idején elmaradtak a szakmai tanfolyamok, a vasutasképzés, továbbá a konkurencia (Szlovákiában már magánvasutak is működnek, illetve Csehország szívóhatása szintén erőteljes) miatt sokan felmondtak az állami vasúttársaságnál.
A közlekedési minisztérium a helyzetet látva, megemeli a mozdonyvezetők fizetését, mégpedig idén átlagosan 180 euróval, 2023-ban pedig további 80 euróval.
Ennek folyományaként a túlórákkal együtt (ez évente legfeljebb 400 óra lehet) a mozdonyvezetők idei átlagos bruttó bére átlépi az 1750 eurót. Andrej Dolezal közlekedési miniszter pedig a napokban jelezte, egyszeri, 1200 eurós toborzási díjat adnak az újonnan jelentkező leendő mozdonyvezetőknek. Emellett a vasút havi 400 euróval hajlandó hozzájárulni a lakhatási költségekhez, ezzel is Nyugat-Szlovákiába próbálja csalogatni a keleti országrészben dolgozó mozdonyvezetőket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.