A dentsu globális médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ több mint 50 országára kiterjedő előrejelzés szerint a globális reklámköltések összértéke az idén várhatóan eléri a 745 milliárd dollárt, ami 9,2 százalékos növekedést jelent az előző évi 682 milliárddal szemben. A reklámpiac ezzel már bőven túllép a világjárvány okozta sokkon: az ez évre prognosztizált reklámköltések összege 19 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti évben tapasztalt szintet.
Az elemzés szerint a növekedés főként olyan nagy politikai és sporteseményeknek lesz köszönhető, mint az év eleji pekingi téli olimpia, az amerikai félidei választások, illetve a katari labdarúgó-világbajnokság.
Ezek mellett erősnek ígérkezik az idei karácsony előtti kereskedelmi főszezon is, amely szintén jelentősen növelheti a reklámköltések volumenét.
A globális reklámköltések csaknem háromnegyede öt országban zajlik, ezek sorrendben:
Bár a globális kilátások egyértelműen pozitívak, a növekedési potenciál igen eltérő az egyes régiókban: miközben Észak-Amerika erőteljes, 14 százalék közeli növekedést várhat, a nyugat-európai, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térséghez kapcsolódó reklámköltések átlagos növekedése 5–6 százalék között alakulhat majd. A legnagyobb mértékben India (+14,6 százalék), az USA (+14), Oroszország (+11,2) és Kanada (+10,9) reklámpiaca bővülhet 2022-ben.
A költések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a hirdetők továbbra is a digitális és a televíziós reklámokra költenek a legtöbbet.
A korábbi évek trendjét folytatva dinamikusan nő idén is a digitális reklámok részaránya, amely 2022-ben már meghaladja az 55 százalékot (408 milliárd dollár). Várhatóan 2022 lesz az első olyan év, amikor a digitális hirdetések összértéke dupla akkora lesz, mint a televíziós hirdetéseké (198 milliárd dollár). Mindez főként a videótartalmak, az internethez kapcsolt televíziók, az automatizált reklámértékesítés és az e-kereskedelem további gyors térhódításának az eredménye.
A lineáris televíziókban (például műholdas és kábeltévék) a tavalyi 7,9 százalékos növekedést követően 2022-ben további 3,8 százalékkal nőhet a reklámköltések volumene, ám a költések részarányát tekintve ez a csatorna a következő években – az internethez kapcsolt televíziók, illetve a video-on-demand szolgáltatások térnyerésével – fokozatos zsugorodásra számíthat.
Miközben a köztéri (+12,8 százalék) és a mozihirdetések (+23,4) – a közösségi létet korlátozó intézkedések fokozatos eltörlésével – komoly felívelésre számíthatnak az idén, a napilapok (–4,2 százalék) és magazinok (–7,7) reklámpiaca menthetetlenül tovább folytatja a zsugorodást.
Távolabbi kilátások
A következő évekre vonatkozó kilátások összességében szintén kedvezők: a dentsu elemzése 2023-ra 4,6, míg 2024-re 5,8 százalékos növekedési ütemet vár a reklámpiacon – ez a növekedési ütem nagyjából a pandémia előtti években tapasztalt mértékkel egyezik meg. A digitális média egyre inkább domináns szegmense lesz a reklámpiacnak, költési részaránya 2024-re már a 60 százalékos szintet közelíti majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.