Háromra emelkedhet az autógyárak száma Romániában, amennyiben valósak a Volkswagen csoporthoz tartozó cseh Škoda beruházási terveiről szóló hírek. A gazdasági és üzleti életben élénk érdeklődés övezte hírmorzsa a Kolozs megyei közgyűlés elnökétől származik, aki a napokban „elhintette”, hogy Kolozsvár környéki beruházást fontolgat „egy autóipari cég”.
Alin Tise konkrét név említése nélkül csak annyit árult el, a potenciális befektető egy 150 hektáros terület iránt érdeklődik a kincses várostól 50 kilométerre fekvő ipari parkban. A helyszínről sokat elárul, hogy itt halad el a Kolozsvárt Marosvásárhellyel összekötő észak-erdélyi autópálya, amelynek a Kolozsvártól a magyar–román határig tartó szakasza még nem készült el ugyan, de közvetlen összeköttetéssel bír az egészen Nagylakig nyúló dél-erdélyi sztrádával. Kolozsvárnak nemzetközi repülőtere van, 2026-ig pedig korszerűsítenék a vasútvonalat Nagyváradig.
A bukaresti Ziarul Financiar gazdasági napilap autópiaci forrásokból úgy tudja, hogy
a Škoda szemelte ki magának Közép-Erdélyt, ahol százmillió eurós beruházást hajtana végre, bár egyelőre nem világos, hogy autó- vagy alkatrészgyárat létesítene.
A Volkswagen néhány éve már erősen fontolgatta a romániai befektetést, ám végül Törökországot választotta. Különben sokan bosszankodnak amiatt Kolozsváron is, hogy több mint egy évvel ezelőtt befizetett új Skodájukat még nem szállították le nekik Szlovákiából a csiphiány miatt.
Románia jelenleg két, az ország déli részén található autógyárral rendelkezik. Az egyik a Mioveniben 1968 óta működő, Renault-tulajdonban lévő Dacia-üzem, ahol idén januárban gurult le a gyártósorról a hétmilliomodik jármű, míg a másik a Ford által 12 éve létesített craiovai gyár, ahol tavaly decemberben az egymilliomodik autót szerelték össze. Tavaly a két gyártó összesen 420 755 járművet állított elő, 4 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban.
Ugyancsak az autópiachoz kapcsolódik a román kormány bejelentése, miszerint felső határt szab a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) árának. Adrian Caciu pénzügyminiszter pénteken közölte, hogy társadalmi vitára bocsátották a rendelettervezetet, amely hat hónapra befagyasztaná a kötvények tarifáit. A tárcavezető – aki szerint a kabinet sürgősségi eljárással fogja elfogadni a határozatot – azzal indokolta az árplafon bevezetését, hogy a felelősségbiztosítások jelentős áremelkedése miatt természetes személyek és vállalkozások milliói kerültek nehéz helyzetbe.
Mint arról beszámoltunk, a tarifák elsősorban annak hatására drágultak számottevően Romániában, hogy tavaly csődbe ment az addig piacvezető City Insurance társaság, a talpon maradt hét biztosító pedig 40 és 60 százalék közötti áremelést hajtott végre, de számos esetben nem ritka a kötelező 150–200 százalékos drágítása sem.
Az ármaximálást a romániai közúti fuvarozók munkáltatói szervezetei követelték ki, tiltakozó megmozdulásokat helyezve kilátásba, ha a bukaresti kormány nem avatkozik be a biztosítási piac alakulásába; szerintük árszabályozás nélkül elkerülhetetlen a gazdasági összeomlás, mert az árak emelkedése a közúti fuvarozók csődjét fogja eredményezni. Egyébként a bukaresti versenytanács decemberben „eltanácsolta” a kormányt a kötelező biztosítás árának befagyasztásától, amely álláspontja szerint káros hatást gyakorolna a gazdaságra, destabilizálná a biztosítási piacot, sőt emiatt az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat Románia ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.