Jóllehet az európai repülőterek utasforgalma 2021-ben 37 százalékkal emelkedett a megelőző évhez képest, még mindig 59 százalékkal elmaradt a 2019-es, járvány előtti szinttől
– derül ki a Nemzetközi Repülőterek Tanácsának (Airports Council International, ACI) európai részlege által a minap kiadott éves jelentésből. Ez pedig azt jelenti, hogy abszolút számokban kifejezve az európai utazási ágazat még tavaly is 1,4 milliárd légi utast veszített.
A statisztikák szerint egyébként 2021-ben az isztambuli repülőtér volt a legforgalmasabb
az ókontinensen, Törökország legnagyobb városának, európai hídfőállásának légikikötője csaknem 37 millió utast fogadott.
A második helyen a moszkvai Seremetyjevo végzett mintegy 31 millió utassal, jócskán megelőzve a párizsi Charles de Gaulle repülőteret, ez utóbbin csupán 26,2 millióan fordultak meg. Az első ötbe bekerült az amszterdami Schiphol, és hatalmas meglepetésre a második számú moszkvai légikikötő, a domogyedovói is.
A 2019-ben átadott új isztambuli repülőtér – amely a régi Atatürk repülőteret helyettesíti – már 2020-ban is viszonylag jól szerepelt, akkor is a legforgalmasabbnak bizonyult Európában, bár még évi 20 millió utas is elegendő volt a dobogó legfelső fokához. A török metropolis másik repülőtere, a Sabiha Gökcen és a mediterrán üdülőváros, Antalya repülőtere a hetedik, illetve kilencedik helyen végzett a listán.
Olivier Jankovec, az ACI Europe főigazgatója a jelentés kapcsán közölte, hogy miután az európai repterek 2020-ban 1,72 milliárd utast veszítettek el, mindenki nagy várakozásokkal tekintett a tavalyi évre, azonban a koronavírus-járvány újabb hullámai miatt csak részleges sikert arathattak, s ezért az iparág pénzügyi egyensúlya továbbra is törékeny maradt.
A delta-variáns futótűzszerű terjedése az első fél évben megbénította az utasforgalmat, amin csak
a vakcinák bevezetése, az uniós digitális Covid-tanúsítványok és a transzatlanti utak novemberi újraindítása segített,
ezért az év második felében már növekedésnek indult az utasforgalom, ám az omikron-változat az év végén ismét megakasztotta az utasszám emelkedését.
Ezzel együtt decemberben az előző év azonos hónapjához képest 180 százalékkal többen vették igénybe a repülőtéri szolgáltatásokat,
míg a kétéves bázistól 39 százalékos volt az elmaradás. Még nagyobb javulást mutatott az év utolsó hónapjában éves összevetésben az Európai Unióhoz tartozó országok légikikötőinek forgalma, amely 244 százalékkal ugrott meg, a két évvel azelőtti bázishoz viszonyítva viszont 41,6 százalékos volt a csökkenés.
Az idei év első negyedében egyelőre alacsony szinten ragad a forgalom, mivel a légitársaságok tovább csökkentik járatszámaikat és rendelkezésre bocsátott kapacitásukat, hogy minimalizálják a fertőzés kockázatát – emelte még ki Jankovec, aki azt is elárulta, hogy tavasztól már javulásra számít az általa vezetett szervezet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.