BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Másfél milliárd utast veszítettek a repülőterek

Tavaly a második félévben már növekedésnek indult az utasforgalom, ám az omikron az év végén újra megakasztotta az utasszám emelkedését.

Jóllehet az európai repülőterek utasforgalma 2021-ben 37 százalékkal emelkedett a megelőző évhez képest, még mindig 59 százalékkal elmaradt a 2019-es, járvány előtti szinttől 

– derül ki a Nemzetközi Repülőterek Tanácsának (Airports Council International, ACI) európai részlege által a minap kiadott éves jelentésből. Ez pedig azt jelenti, hogy abszolút számokban kifejezve az európai utazási ágazat még tavaly is 1,4 milliárd légi utast veszített.

A statisztikák szerint egyébként 2021-ben az isztambuli repülőtér volt a legforgalmasabb 

az ókontinensen, Törökország legnagyobb városának, európai hídfőállásának légikikötője csaknem 37 millió utast fogadott.

A második helyen a moszkvai Seremetyjevo végzett mintegy 31 millió utassal, jócskán megelőzve a párizsi Charles de Gaulle repülőteret, ez utóbbin csupán 26,2 millióan fordultak meg. Az első ötbe bekerült az amszterdami Schiphol, és hatalmas meglepetésre a második számú moszkvai légikikötő, a domogyedovói is.

Fotó: AFP

A 2019-ben átadott új isztambuli repülőtér – amely a régi Atatürk repülőteret helyettesíti – már 2020-ban is viszonylag jól szerepelt, akkor is a legforgalmasabbnak bizonyult Európában, bár még évi 20 millió utas is elegendő volt a dobogó legfelső fokához. A török metropolis másik repülőtere, a Sabiha Gökcen és a mediterrán üdülőváros, Antalya repülőtere a hetedik, illetve kilencedik helyen végzett a listán.

Olivier Jankovec, az ACI Europe főigazgatója a jelentés kapcsán közölte, hogy miután az európai repterek 2020-ban 1,72 milliárd utast veszítettek el, mindenki nagy várakozásokkal tekintett a tavalyi évre, azonban a koronavírus-járvány újabb hullámai miatt csak részleges sikert arathattak, s ezért az iparág pénzügyi egyensúlya továbbra is törékeny maradt.

A delta-variáns futótűzszerű terjedése az első fél évben megbénította az utasforgalmat, amin csak 

a vakcinák bevezetése, az uniós digitális Covid-tanúsítványok és a transzatlanti utak novemberi újraindítása segített, 

ezért az év második felében már növekedésnek indult az utasforgalom, ám az omikron-változat az év végén ismét megakasztotta az utasszám emelkedését.

Ezzel együtt decemberben az előző év azonos hónapjához képest 180 százalékkal többen vették igénybe a repülőtéri szolgáltatásokat, 

míg a kétéves bázistól 39 százalékos volt az elmaradás. Még nagyobb javulást mutatott az év utolsó hónapjában éves összevetésben az Európai Unióhoz tartozó országok légikikötőinek forgalma, amely 244 százalékkal ugrott meg, a két évvel azelőtti bázishoz viszonyítva viszont 41,6 százalékos volt a csökkenés.

Az idei év első negyedében egyelőre alacsony szinten ragad a forgalom, mivel a légitársaságok tovább csökkentik járatszámaikat és rendelkezésre bocsátott kapacitásukat, hogy minimalizálják a fertőzés kockázatát – emelte még ki Jankovec, aki azt is elárulta, hogy tavasztól már javulásra számít az általa vezetett szervezet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.