Teljesen önálló hajók kísérleti útjain jutottak túl japán szállítmányozási cégek az elmúlt három hét során – írja az msn.com. A nonprofit Nippon alapítvány valamint logisztikai cégek, mint a Mitsui Lines és a Japan Railway Construction konzorciuma önvezető hajókat, kompokat és kétéltű kamionokat tesztel, remélve, hogy a technológia segít megőrizni az áruk áramlását az elöregedő országban.
Az első önvezető hajót, Mitsui tulajdonában lévő 95 méter hosszú Mikagét január 24-25. között tesztelték a partmenti vizeken, ahol a Curuga kikötőjéből induló japán hajó radar, lidar és kamerák segítségével közel 300 kilométert utazott az Oszakához közeli Szakai kikötőjébe. Drónok segítségével még a kikötéshez szükséges köteleket is képes volt a szárazföldi dokkmunkások kezébe adni.
A konzorcium második tesztjére február 5-én került sor, a Szuzakut nevet viselő japán önvezető hajó február 5-én tette meg a Tokiói-öböl és az Isze-öböl közötti útját. Szemben a korábbi próbálkozásokkal, mint például a norvég Yara Birkenland, a japán hajó önvezetési képessége melletti érvek erősebbek. Az első útját novemberben megtévő norvég hajón ugyanis volt legénység. Teljesen autonóm kompot viszont már Finnország és Norvégia is tesztelt 2018-ban. De a mostani az első alkalom, hogy legénység nélkül mind hajózni, mind kikötni képes eszköz szelte a habokat.
A japán partmenti hajózás az utóbbi időkben egyre inkább rászorul a munkaerő felhasználás csökkentésére, mert az iparágban dolgozók is öregszenek és létszámuk is csökken. Ugyanakkor a legnagyobb konténerhajók üzemeltetői nem látnak túl nagy jövőt a lehetőségben, annak ellenére sem, hogy a hosszú utak alatt kiégő munkások megtartása számukra is nehézséget okoz.
Az óceánjárókat birtokló társaságok ugyanis a munkaerővel kapcsolatos költségeket már az eddigiekben is annyira lecsökkentették, hogy azok eltörpülnek a konténerhajók által felhasznált üzemanyag árához képest. A szektor ötödik legnagyobb vállalata, a Hapag-Lloyd például 15-ször többet költ a hajók karbantartására és üzemeltetésére, mint bérekre.
Éppen ezért ezen társaságok a hatékonyság növelésével sokkal többet tudnak spórolni, mint az automatizációval. A Maersk élén álló Søren Skou 2018-ban arról beszélt a Bloombergnek, hogy a 400 méter hosszú, 200 ezer tonnás hajók esetében nem számít arra, hogy fedélzeten tartózkodó emberek nélkül is engedélyezik azok működését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.