A héten számos nagy nyugati vállalat jelentette be, hogy kivonul Oroszországból, vagy felfüggeszti ottani működését. A lépés a helyi vállalkozások számára is jókora pofon, az orosz gazdaságot pedig egy mélyebb recesszióba taszíthatja – írja a Bloomberg.
A ukrajnai orosz invázió miatt kiszabott gazdasági szankciók jobban megrengették az orosz gazdasági, mint azt Vlagyimir Putyin elnök gondolta volna. Az autógyártás, valamint a fogyasztási cikkek szegmense is nyugati vállalatok kivonulásától szenved. Az orosz partnercégek egyetlen lehetősége a fennmaradáshoz, ha újratervezik üzleti modelljüket. A többi között az Apple, a Renault, a Nike vagy éppen a Shell is azok közé tartozik, akik kivonultak az országokból, vagy felfüggesztették tevékenységüket.
Emiatt közel 3 millió orosz veszítheti el a munkáját.
Sorra hagyják el a nyugati multik az orosz piacotDisney, Nike, Volkswagen – csak néhány példa az Oroszországból távozó nyugati világcégek közül. |
Oleg Deripaska orosz milliárd 2018 óta szerepel az Egyesült Államok szankciós listáján. Felidézte, hogy az orosz gazdasági jelenlegi helyzete elég súlyos ahhoz, hogy az 1998-as időszakát idézze, amikor fizetésképtelenné vált az ország. Akkor 5,3 százalékkal csökkent a GDP, a munkanélküliség pedig meghaladta a 13 százalékot.
Az előrejelzések szerint most még ennél is rosszabb időszakkal kell szembenéznie az országnak. A Goldman Sachs, valamint a JP Morgan egyaránt 7 százalékos gazdasági visszaesést prognosztizál, míg a Bloomberg ennél is pesszimistább – 9 százalékos zsugorodást vár, ami az energiaexportok korlátozásával akár 14 százalékra is felkúszhat.
„A válság legalább három évig fog tartani, és rendkívül kemény lesz” – mondta csütörtökön Deripaska.
Moszkva ráadásul semmilyen gazdasági intézkedést nem hozott a pénzügyi összeomlás megállítása, valamint a nyugati vállalatok kivonulásának ellensúlyozása érdekében.
Pedig munka lenne bőven. Az Ikea több mint két évtizedes jelenlét után állítja le működését, ami várhatóan érinti a svéd bútoráruház 15 ezer alkalmazottját. A vezető autógyártó, a Renault többségi tulajdonában lévő, és több mint 34 ezer embert foglalkoztató Avtovaz felfüggesztette működését, miután kifogytak az alkatrészekből.
A végén még ismét a Volga lesz a legnépszerűbb autó az oroszoknál |
Oroszország második legnagyobb bankja, a nyugati szankciókat nyögő VTB Group közölte, hogy három nap alatt mintegy 9 milliárd dollárhoz jutott a 21 százalékos betéti kamatot kínáló megtakarítási kötvények kibocsátásával.
A szárnyaló olajárak ellenére az ukrajnai háború egy bizonytalan pillanatban érte az orosz gazdaságot, amely régóta éhezik a befektetésekre, valamint nagymértékben függ az exporttól az olyan iparágakban, mint a textil, vagy a kozmetikai cikkek.
Orosz blokád alatt Mariupol, humanitárius folyosót nyitnak a városbólNagyon leejtette Ukrajnát a Moody's hitelminősítő, miközben Mariupol „kérlelhetetlen” orosz támadásokat kénytelen kiállni. Az ukrajnai háború szombati történései. |
Az elmúlt négy évben a külföldi áruk részesedése alig változott a nem élelmiszer-kiskereskedelmi piacon, 2020-ban elérte a 75 százalékot – áll a moszkvai Higher School of Economics tavaly novemberi jelentésében. Az autóalkatrészek, valamint a játékok és videojátékok esetében ez az arány 90 százalék feletti volt.
A rubel értékének több mint 30 százalékos zuhanása tovább rontja a háztartások pénzügyeit, a hiány és a bizonytalanság pörgetik az inflációt.
„A kifizetések, valamint, valamint a szállításban nem volt fennakadás, de az árak emelkedtek, a szállítások korlátozásával, illetve leállításával pedig a készletek egy-két hónapon belül kimerülnek” – mondta Szofija Donec, a moszkvai Renaissance Capital vezető közgazdásza, aki szerint kormányzati támogatásnál nélkül 10 százalék fölé kúszik a munkanélküliség, és akár meg is haladhatja a 1998-as szintet. Januárban 4,4 százalékos volt a munkanélküliségi ráta.
A Bloomberg szerint a jelenlegi válság legalább olyan súlyos, mint a 2008-2009-es nagy pénzügyi összeomlás, vagy az 1998-as államcsőd közeli időszak. Vlagyimir Putyin háborújának valószínűleg mély recesszió lesz az ára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.