Az éves cseh infláció a ma közölt adatok szerint márciusban 12,7 százalékra emelkedett a februári 11,1 százalékról, ami a legmagasabb ráta Közép-Európa legnagyobb gazdaságai közt. Az elemzők 12,4 százalék körüli számot vártak. Nincs mese, a cseh jegybanknak tovább kell emelnie kamatait, ami tovább lassíthatja a régiós összehasonlításban amúgy sem acélos cseh gazdasági növekedést.
A régió nagy gazdaságai közt a magyar infláció a legalacsonyabb, márciusban 8,5 százalék, ezt hajszálnyival már februárban meghaladta a román adat, és keleti szomszédunknál márciusra várhatóan jóval 9 százalék feletti inflációt jelentenek. Lengyelországban - ahol elképesztő ütemben felpörgött a lakossági fogyasztás, és a kereslet hozzájárul az áremelésekhez - márciusra 10,9 százalékos éves áremelkedést mértek. A balti államok már rég bőven "tízentúliak", és február óta az eurózóna tagságra aspiráló Bulgária is.
A hét végén gyengélkedő cseh korona visszanyert valamennyi teret az inflációs adat publikálását megelőzően, nagy támogatást azonban nem kapott az adattal megerősítést kapott kamatemelési várakozásoktól. Vojtech Benda, a Cseh Nemzeti Bank (CNB) döntéshozója a Pravo lapban szombaton publikált véleménycikkében felkészített rá, hogy a bank továbbra is az infláció ellen fordítja az ágyukat, azaz újabb kamatemelés jöhet.
Irányadó kamatán az infláció tavalyi beindulása óta a CNB emelte a legtöbbet, 475 bázispontot, bár az MNB az effektív kamaton, az egyhetes betéti rátán ennél is többet emelt. A cseheknél ez is jobban "fájhat", hiszen a cseh gazdaság éves növekedési üteme 2021 végén már fel volt a 7,1 százalékos magyarnak, és alulmúlta az euróövezetet is.
A VG-nek nyilatkozva korábban Jiří Rusnok, a CNB elnöke elmondta, nem lát "kamatemelési versenyt" a régióban, és annak a fő oka, hogy a cseh infláció magasnak számít a régióban is, módszertani: más országoktól eltérően náluk a fogyasztói árindex tartalmazza a tulajdonosok lakta otthonok költségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.