Nagy esemény szemtanúi voltak a horvát főváros lakói 1963. július 27-én. Aznap avatták fel Európa akkoriban leghosszabb, bő négy kilométer hosszú felvonóját, amelyen a négyfős kabinok négy és fél évtizedig rótták a köröket a belváros és a Medvednica-hegység legmagasabb csúcsa között. Ez volt az akkori Jugoszláviában a háború utáni első nagyobb beruházások egyike, amelyet nem kárfelszámolási projektként jegyeztek. A felvonó 2007-ben mondta fel a szolgálatot, amikor leégett a hajtómotorja. A város vezetése úgy döntött, hogy az elavult, a korszerű biztonsági feltételeknek nem megfelelő berendezést lebontják, és a helyébe újat építenek.
Ennek legfőbb támogatója Milan Bandić, Zágráb polgármestere volt, aki csaknem 21 évig töltötte be ezt a posztot (tavaly februárban hunyt el, szívrohamban). A városvezető másfél évtizede jelentette be, hogy két éven belül megépül az új kötélpálya. Ígéretét a következő tíz esztendő mindegyikében megismételte, sokáig ugyanis nem találtak pénzt a projektre. Kezdetben európai uniós, majd állami forrásból remélt támogatást, ám végül 2019-ben úgy döntött: önerőből és banki kölcsönből látnak neki. A hitelt a Zágráb tulajdonában lévő közlekedési vállalat, a ZET vette fel, 15 éves futamidőre. A kezdetben 300 millió kunásra (akkori árfolyamon közel 14 milliárd forint) becsült projekt költsége viszont az építkezések végére csaknem megduplázódott, így a ZET kénytelen volt újabb hiteleket felvenni. A beruházás összege végül meghaladta az 537 millió kunát (február végi árfolyamon 26,3 milliárd forint), ami rendkívüli terhet jelent a városi költségvetésnek.
A 763 méternyi szintkülönbséget átfogó, több mint öt kilométeres drótkötélpálya használatbavételére tavaly, a munkálatok befejeződése után sem kerülhetett sor. Kiderült ugyanis, hogy a kivitelezés előtt nem végeztek el minden tanulmányt, a létesítmény nem felel meg az összes előírásnak. A hatóságok szerint például a szerkezet motorja túl nagy zajt gerjeszt, amelyet csillapítani kell. Így további fél évet csúszott az átadás, és az objektum megint drágult egyet – immár 709 millió kuna (35,3 milliárd forint) lehet a végösszeg.
A sors iróniája, hogy (ez év február 23-án) a felvonót a megboldogult Bandić, illetve a projekt egykori legnagyobb kritikusa, Tomislav Tomašević, a tavaly hivatalba lépett újbalos-zöldpárti polgármester (és a konzervatív kormány szakminisztere, Oleg Butković) avatta fel. Tomašević, aki korábban a renoválandó létesítményt a korrupció méregdrága emlékművének nevezte, rámutatott: a beruházás nem térül meg belátható határidőn belül, a libegő üzemeltetése és karbantartása még halmozni fogja a veszteségeket, a belépőjegyekből ugyanis csak e költségek felét tudják fedezni. Mindenesetre elégedett a minőséggel: a fő- és a végállomás között még két helyen be lehet szállni a 84, egyenként tízfős, csomag- és síléctartókkal felszerelt gondola valamelyikébe. Az út körülbelül tizenöt percig tart, a létesítmény óránként mintegy ezerötszáz utas kiszolgálására alkalmas.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.