Nem kevesebb mint nyolc százalékot emelkedtek a Maersk részvényei, miután a konténeróriás közzétette negyedéves eredményeit és előrejelzéseit, hozzájárulva az európai részvénypiacok visszapattanáshoz is két nap zuhanás után. A globális kereskedelem állapotát általában hűen tükröző Maersk-helyzetjelentésre érkező reakciók azonban inkább hajlottak az aggodalom, mint az öröm felé, ugyanis az olvasható ki belőle, hogy bajra baj jön a piacokon 2021 után 2022-ben is.
Ami a világ legnagyobb tengeri szállítójának ragyogó: az elmúlt negyedévekben rekordprofitot produkált, mivel a nemzetközi fuvarárak felszöktek: a kereslet a válság után megélénkült, ugyanakkor sok nyers- és alapanyagból hiány alakult ki, magukat a szállításokat pedig továbbra is hátráltatták a pandémia hullámai. Ideális táptalaj az inflációnak. Ami a profitot illeti, a Maersk a jövőt illetően is optimista, és 30 milliárd dollár EBITDA-nyereséget jósolt erre az évre, ami szépen meghaladja a saját korábbi 24 milliárdos előrejelzését, sőt az elemzők 28,7 milliárdos jóslatát is.
Mindez a Maersk-részvények birtokosainak jó hír, mások azonban vakarhatják a fejüket.
A szép nyereség ugyanis, akárcsak tavaly, várhatóan csak magas árak mellett érhető el, tekintve, hogy a cég feladta korábbi jóslatát, hogy a kereslet 2–4 százalékkal növekedhet az idén, és most arra számít, hogy bármi bekövetkezhet egyszázalékos emelkedés és egyszázalékos csökkenés között. Az első negyedévben 71 százalékkal voltak magasabbak a Maersk díjai, mint egy évvel korábban.
Az év eleji adatok ennél még rosszabbat mutatnak. Az első negyedévben hét százalékkal esett a Maersk által szállított áruk volumene, és hasonlóképp csökkenésről, de szárnyaló profitról és folytatódó szállítási problémákról számolt be kedden a Kühne & Nagel svájci logisztikai vállalat is.
Az erős eredményhez az óceáni szállításban kialakult kivételes helyzet folytatódása vezetett
– közölte közleményében a vállalat.
Bár maga a Maersk a második fél évben már normalizálódásra számít, vannak jelentős bizonytalanságok, mint a folytatódó, sőt szélesedő kínai járványkorlátozások, az orosz–ukrán háború és az amerikai kamatemelések miatt esetleg bekövetkező recesszió.
A Bloomberg Intelligence szerint egyébként a konténerszállítási díjak – amelyek befolyásolják a szállított áruk árát is – rövid távon csökkenhetnek valamelyest, mivel a kínai lezárások visszafogják az ország exportját. De amint véget érnek a zárlatok, a felszökő szállítási kereslet megint feltornázhatja az árakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.