Európa szenved az át nem gondolt, a következményekkel nem számoló szankciók bevezetésétől, az energiahiánytól. A Nyugat egészében véve nincs felkészülve a szankciópolitika tömeges alkalmazására, írják tekintélyes elemzők. Aki szankciósorozatokkal gazdasági háborúba bonyolódik, annak háttér-hadigazdasága kell hogy legyen – figyelmeztet a Der Spiegelben Nicholas Mulder történész, a Cornell egyetem oktatója.
Miközben a fő gond az oroszországi gázszállítások gyors pótlása, a (vélhetően alapvetően az emberi tevékenység kiváltotta) klímaváltozás következtében főleg Dél-Európában hatalmas erdőtüzek tombolnak, a kormányok kétségbeesetten keresik a megoldást. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője „tűzoltómisszióban” Azerbajdzsánban járt, megállapodott a SOCAR állami fosszilisenergia-csúcströszt vezetőivel, a bakui kormánnyal, hogy 2027-re megduplázzák, mintegy 20 milliárd köbméterre emelik az azeri gázszállításokat Európának.
Ám ez rövid távon, a következő télig, a gyaníthatóan nehezebb 2023-as évig aligha húzza ki a csávából az oroszországi gázszállítások drasztikus csökkenésével kényszerhelyzetbe került uniót. És ha figyelembe vesszük, hogy
kiderül, hogy Azerbajdzsán földgázszállításaival nem mentheti meg még hosszabb távon sem az EU-t.
Európa, annak meghatározó fontosságú, legnagyobb gazdasága, Németország kénytelen szembenézni a tényekkel: nem jól állnak a gáztárolók feltöltésében. Peissen (Szászország-Anhalt) csak 19,36 százalékban, a Bayernugs (Bajorország) 26,26 százalékban, az Astora (Alsó-Szászország) 34,51 százalékban és az Uniper-tároló (Észak-Rajna–Vesztfália) 56,16 százalékban van feltöltve. E tekintetben rosszabb az ország helyzete, mint 2020 hasonló időszakában.
Nyugat-Európában az Ukrajnában zajló háború kiváltotta többelemű (energia-, pénzügyi, iparitermelés-csökkenési) válságból való kikeveredésre a klasszikus módszerhez nyúlnak, az (újra)államosításhoz. Az új francia vezetés mintegy tízmilliárd eurót szán rá, hogy megszerezze az EDF Energyt, a brit energiatermelő nagyvállalatot is ellenőrző francia EDF-et (Électricité de France). Az EDF jelenleg is 84 százalékban a francia kormány tulajdona. Párizs kora ősszel tendert szándékozik kiírni, amelyben a vállalat minden egyes részvényéért 12 eurót ajánl, hogy százszázalékban tulajdonossá váljon. Ez valamivel több, mint az EDF-papírok jelenlegi tőzsdei ára – amelyeknek az árfolyamát, mint a londoni The Financial Times megjegyzi, a hír bejelentése mintegy 15 százalékkal tolta feljebb.
Párizs a totális államosítással nyújt egyben tőketámogatást a villamosenergia-generáló vállalatnak, amely a közeli években hat új atomreaktort tervez építtetni Franciaországban. Az atomenergia termelése a francia állami politika szerves része, amellyel csökkentik az ország szén-dioxid-lábnyomát, javítják a klímavédelmi célok elérési esélyeit. Tegyük hozzá, Németország, az EU meghatározó hatalma gyökeresen eltérően ítéli meg az atomenergia szerepét, ami cseppet sem segíti a széthúzás ellen küzdő Brüsszelt.
Részleges államosítás fenyegetheti a düsseldorfi Unipert, Németország legnagyobb földgázimportőrét is, amely az államtól vár segítséget. A cég nagy bajba került, amikor a Gazprom elkezdte radikálisan csökkenteni a Nyugat-Európának szállított földgáz mennyiségét, és üzenetet küldött az Unipernek (is), hogy rajta kívül álló okok (vis maior) miatt nem tudja teljesíteni a szállítási szerződésben vállaltakat.
„Nem hisszük, hogy ez a lépés igazolható” – mondotta az AFP-nek július 19-én az Uniper szóvivője. Ám a helyzet kulcsa továbbra is a szállító Gazprom kezében van, és ha az Uniper az államok közti gazdasági ügyekben illetékes stockholmi nemzetközi döntőbírósághoz fordulna is (amiről egyelőre nincs szó), évekig tartó pereskedés kezdődhetne. És még ha a Gazpromot elmarasztaló ítélet születne is, a jelenlegi és a jövőbeni Európa–Oroszország-viszonyt jellemző rendkívüli lehűlés közepette aligha valószínű, hogy az oroszországi energia-megavállalat elfogadná, mi több, végre is hajtaná az esetleges stockholmi ítéletet.
Az Uniper korábbi problémái orvoslására kétmilliárd eurós hitelt vett fel a minap a frankfurti KfW-től, Európa és a világ egyik legnagyobb fejlesztési bankjától, amelynek a mérlegfőösszege tavaly elérte az 551 milliárd eurót.
Hogy elég lesz-e az állam támogatása, és nem fordulnak-e újabb cégek a berlini kormányhoz támogatásért, az vitatott. Mit ahogy az is, hogy a kormánykoalíció három tagja (szocdemek, szabad demokraták, zöldek) mikor tud zöldágra vergődni a közös energiapolitikai alapokat illetően. A vita középpontjában az atomenergia és a földgáz–kőolaj–szén trió (átmeneti) szerepe áll. A gázellátás prése körüli viszály kimenetele, amelynek fegyverként való használata elsősorban a németeket sújtja, kiszámíthatatlan. Berlinben egyesek nem zárják ki, hogy Moszkva újabb gázfegyvercsapást mér Brüsszelre, és az Északi Áramlat 1. nem indul újra. A kör bezárulhat.
A problémák szélesebb merítésű szűrése sem mutat fel biztató fejleményeket. Feltárja annak eshetőségét, amit a Der Spiegel egyelőre kérdőjeles formában jelez („Növekvő Ukrajna-fáradtság az USA-ban?”) „Az infláció, a növekvő üzemanyagárak és a mérgező (bel)politikai folyamatok rombolják az Oroszország elleni proxikonfliktus (proxy conflict) támogatottságát” – írja vezető anyagában Kijev legfontosabb támogatójáról a The Economist. Ezt tetézik a Nyugat-Európából érkező hírek, hogy az Ukrajnának nyújtott nyugati katonai segélyekből, páncélelhárító, kézifegyverekből, rakétákból egyre nagyobb mennyiségek bukkannak fel a az illegális nemzetközi fegyverkereskedelemben. Aggasztó, bár korábban megjósolt folyamatok elindulásáról van szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.