Németországban akkora sikert aratott a 9 eurós havi vasúti bérlet, hogy a kormánynak komolyan el kell gondolkodnia a kedvezmény meghosszabbításán. A 90 százalékos kedvezmény biztosító akció a jelenlegi állás szerint augusztus végéig elérhető. A kedvezményt, más európai országokhoz hasonlóan a meredeken emelkedő üzemanyagárak hívták életre. A vezetés azon van, hogy olcsóbb és energetikailag fenntarthatóbb alternatívát kínáljanak az autósoknak, hogy letegyék a kocsikat, ezzel rengeteg üzemanyagot megspórolva az országnak.
Spanyolországban még egy lépéssel messzebb mentek a fenntarthatóbb közlekedés finanszírozása felé, hiszen a rövid- és középtávú vasúti járatokon ingyenesség tették a közlekedést minden utas számára. Az így kieső bevételeket a bankokra és energiavállalatokra kivetett extraadóból finanszírozza az ország.
Németország természetesen észrevette az olcsó közösségi közlekedés sikerét. Markus Söder, bajor miniszter javaslatot is tett a még bőkezűbb, napi egy eurós vasúti bérlet bevezetésére - írta meg az euronews. A miniszter a Bildnek adott interjújában elmondta, hogy
az igazi problémák majd az ősszel kezdődnek majd, amikor ismét felmennek majd az árak.
Ennek a nehézségnek a megelőzésére Söder azt javasolta, hogy
vezessenek be egy 356 eurós éves vasúti bérletet, ami napi egy eurós utazásnak felel meg.
A Szövetségi Digitális és Közekedési Minisztérium (BMDV) nem kommentálta az állam vezetőjének javaslatát. Ezzel szemben a közvélemény egyértelműen jól fogadta a felvetést, ami még olcsóbb közösségi közlekedést tenne lehetővé.
Az olcsó, kilenc eurós vonatjegy egyértelmű sikernek mondható Németországban. A bevezetése óta a dugók és a torlódások csökkentek a vizsgált 26 város közül 23-ban.
Az ingázók kevesebb időt veszítettek a munkába járáskor júniusban, mint májusban szinte az összes vizsgált városban
– erről Ralf-Peter Schäfer közlekedési szakértő beszélt. Hozzátette, hogy ez a trend a hambergi és a weisbadeni városokra is igaz.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetségének (VDV) adatai szerint a 9 eurós jegyekből csak júniusban mintegy 21 milliót adtak el. Ehhez még hozzá jön még az a nagyjából 10 millió bérletes, akiknek már volt bérlete, így utólag kapta meg a kedvezményt. A VDV elnöke Ingo Wortmann elmondta, hogy ez az eredmény
nem csak elérte a szakma által előzetesen várt 30 millió bérletest, de valamivel még meg is haladta.
Emellett egy másik, a Deutsche Bahn vasút társasággal végzett közös, 6 ezer embert megszólaltató felmérésükből az is kiderült, hogy a kedvezménnyel nagyjából minden ötödik embert arra tudták ösztönözni, hogy életében először váltson tömegközlekedésre bérletet.
A jegy népszerűsége miatt kulcskérdéssé vált, hogy mi fog történni, ha a 9 eurós jegy augusztus végével kifut a forgalomból? Oliver Wolff, a VDV ügyvezető igazgatója a The Guardian brit lapnak elmondta, hogy szervezetükkel egy havi 69 eurós bérlet bevezetésére tesznek javaslatot a kormánynál, amit osztrák mintára klímajegynek keresztelnének el. Ezzel a bérlet típussal kifejezetten az autósokat céloznák meg.
A 69 eurós klímajegy koncepciója egy kissé kevésbé ambiciózus, mint Söder napi egy eurós éves bérlete, de Wolff szerint egy évi 2 milliárd eurós költséggel megvalósítható lenne. A VDV vezetője elmondta, hogy a projektet a Covid helyreállításra szánt pénz maradékából finanszírozná. Hozzátette, hogy a vasút társaságok készek a kormánnyal együttműködve megvalósítani ezt a tervet. Azonban egy ilyen nagyszabású és hosszútávú utazási kedvezmény bevezetéséhez először arra van szükség, hogy fejlesszék a német vasúti hálózatot. Erre azért van szükség, hogy a vonatok és a pályák elbírják a kedvezmény miatt megnövekedő utasok tömegét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.