A balti államok korlátoznák az orosz turistavízumok kiadását. Zelenszkij ukrán elnök még augusztus elején követelte, hogy orosz állampolgárok ne utazhassanak az EU területére. Kaja Kallas észt kormányfő utasítása szerint augusztus 18-tól nem adnak vízumot oroszoknak. Bulgária augusztus elejétől szintén megtagadja a turistavízumok kiadását orosz állampolgárok számára. (Igaz ennek hátterében a két ország közötti kölcsönös diplomatakiutasítások állnak.)
Ugyanakkor nem valószínű, hogy az erre vonatkozó uniós szavazáskor többséget kap a javaslat, jelenleg csak a balti államok, valamint Finnország, Lengyelország és Csehország támogatják. A többség óvatos, egyelőre nem foglal állást, kivár, mit lépnek a „nagyok”. Az EU meghatározó triumvirátusa, Németország, Franciaország és Olaszország nem látszik lelkesedni a tilalomért. Magyarország csaknem biztosan elutasítja, mint ahogy a turizmus célpontjai, a dél-európaiak (Görögország, Ciprus, Málta, Portugália, Spanyolország) döntő többsége sem valószínű, hogy támogatná.
Az utazási korlátozásoktól tartó oroszok viszont lázas repülőjegy-vásárlásba kezdtek, amit az utazási irodák és a légitársaságok ki is használnak. Az Estravel észt utazási iroda szerint a repülőjegyárak az elmúlt időszakban a másfélszeresükre emelkedtek.
Az oroszországi nagyvárosokból különjáratok indultak Tallinnba és Helsinkibe,
a Finnair és a Nordica (2015, az Estonian Air megszűnése óta az észt nemzeti légitársaság) komoly bevételtöbbletet szerzett az Oroszországból nyugatra tartó utasok számának megszaporodásával. A Nordica június közepén 50 százalékkal meg is emelte az árait.
A Tallinn–Helsinki távolság (80 kilométer), a Tallinn–Riga távolság (280 kilométer) miatt az orosz turisták ezeket a vonalakat használják menekülő útvonalnak.
Ebből persze a nagyobb légitársaságok – például a Finnair, a Turkish Airlines vagy az SAS – is szépen profitálnak. A Finnair idei első féléves profitja 321,5 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest.
A szállított utasszám ebben az időszakban több mint megötszöröződött, ezen belül az idei év második negyedében hétszer annyi utast szállítottak, mint 2021 hasonló periódusában.
A Turkish Airlines (a jövőben elnöki döntésre átnevezve Türk Hava Yollarira – THY) 2022 első felében 27 százalékkal növelte bevételeit, amelyek elérték a 7,6 milliárd dollárt. A Qatar Airways a 2021–2022-es pénzügyi évben 78 százalékkal, 14,4 milliárd dollárra növelte forgalmát. Még ennél is nagyobb, 100-250 százalékos árbevétel-növekedésről számolt be a Flydubai és az Emirates. Ebben fontos szerepet játszik, hogy
az Oroszország és Nyugat-Európa közti utasforgalmat döntően Isztambul vagy Dubai érintésével bonyolítják le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.