Az Egyesült Államok nyugati parti kikötőit sújtó torlódások után bekövetkezett, amire sokan számítottak, állandósultak a dugók a keleti part déli államok menti rész nagyobb kikötőiben. A The Wall Street Journal cikke szerint jelenleg is több tucatnyi konténerhajó torlódik New York, Houston és a georgiai Savannah kikötőinél, a nyugati parton viszont sokat javult a helyzet, azok után, hogy korábban egyszerre több mint száz konténerhajó várt bebocsátásra a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötőkbe.
A keleti part legfontosabb kikötőjénél, a New York-i öbölnél húsz hajó sorakozik, míg a Georgiában a savannah-i előtt negyvenen torlódtak fel, a houstoniban pedig (amely gyakran a Panama-csatornán át érkező ázsiai szállítmányok célállomása) huszonöten várakoztak. Az üzleti napilap körképe szerint hónapok óta nem sikerült megoldást találni a problémára, változatlanul messze nem zökkenőmentes a tengeri szállítmányok szárazföldi elosztása, mivel egyre szűkösebbek a kikötői tárolói kapacitások.
A National Industrial Transportation League-t bárki kérdezi, csak panaszáradatot hall.
Gyakori, hogy a konténerek annyira túlpakolva érkeznek, hogy sokkal több időt vesz igénybe a kirakodás, a tengeri fuvarozók pedig azért kerülnek bajba, mert képtelenek a szerződött időben visszaküldeni az üres konténereket.
A probléma nem új keletű, már 2021-ben 20 százalékkal nőtt az amerikai kikötőkön keresztül lebonyolított import, miután a Covid-járvány után újra berobbant a fogyasztási cikkek iránti kereslet. Az importőrök most épp azért választják inkább a keleti parti kikötőket célállomásként, hogy elkerüljék a korábbi fennakadásokat, ráadásul a nyugati parton a dokkmunkások szakszervezete a munkaszerződések megújításáról tárgyalt a héten, s nem haboznak bevetni a munkalassító sztrájk eszközeit.
2022 első öt hónapjában a Beacon Economics adatai szerint a New York-i és a New Jersey-i kikötőkbe beszállított konténerek száma 12 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához képest, Houstonban pedig 24 százalékkal. A nyugati oldalon ehhez mérten csak félszázalékos volt a növekedés.
A keleti parti kikötők a logisztikai nehézségek miatt most tele vannak (mintegy 200 ezer darab) üres konténerrel. A normál időszakban a konténerek csak két-három napig vannak a terminálokban, ennyi idő kell a kipakoláshoz és az elszállításhoz, most ez az időszak a duplájára nőtt.
A houstoni kikötő ezt látva villámgyorsan meg is növelte a konténerterminál területét száz hektárral, de a pluszterület is gyorsan telítődik.
Hasonló lépésre kényszerültek New Yorkban is, ahol 110 ezer konténer ideiglenes elhelyezésére létesítettek tárolóhelyet. A következő, egyelőre csak tervezett kényszerlépés, hogy a kikötői tárolás idejére az üres konténerek után extra díjat vetnének ki a szállítmányozó cégekre. De ha rákényszerülnek is, csak októberben. Az optimista várakozások szerint azonban addigra enyhülhet a meglepetősen feszített helyzet, tekintve, hogy a nyár végével lecseng a tengeri behozatal fő szezonja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.