A későbbiekben valószínűleg nem kerülnek a keddihez hasonló helyzetbe az orosz olajhoz a Barátság kőolajvezeték déli ágán kapcsolódó közép-európai finomítók és a Mol. Az utóbbi tulajdonában lévő Slovnaft szóvivője pénteken úgy nyilatkozott, hogy az orosz és az ukrán fél közötti tranzakciót visszautasító pénzintézet megváltoztatta az álláspontját.
Nem jön olaj Magyarországra – az ukránok miatt áll a szállításUkrajna a tranzitdíjakkal kapcsolatos problémák miatt augusztus elején felfüggesztette az olajszállítást a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán. |
Kedden derült ki, hogy az augusztus hónapra szóló tranzitforgalmi díj nem érkezett meg Oroszországból Ukrajnába, így az utóbbi leállította az olajszállítást Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba. A hírt a Mol-részvények árfolyamának jelentős, ám csak ideiglenes zuhanása követte. Amikor a magyar olajtársaság megtalálta a megoldást, visszakorrigált az árfolyam.
Miután az állítólag 9-10 millió eurót kitevő tranzitdíjat a Mol tulajdonában álló Slovnaft átutalta, az olaj újra érkezik, bár az üggyel kapcsolatban továbbra is sok a nyitott kérdés. Egy kockázat most, úgy tűnik, kikerül a rendszerből: a Reuters pénteken arról számolt be, hogy továbbra is európai bank bonyolíthatja le a tranzitdíj-átutalásokat a Barátság kőolajvezeték szállításai fejében, így elhárulhat az akadály a Magyarországra, Szlovákiába és a Cseh Köztársaságba irányuló orosz olajexport folytatása elől. A hírek szerint a holland ING-ről van szó, a pénzintézet azonban nem kívánt nyilatkozni az ügyben. A korábbi beszámolók szintén egy európai bankra hivatkoztak, de nem hozták nyilvánosságra, hogy konkrétan melyik pénzintézet az. A szlovák Slovnaft olajipari vállalat pénteki tájékoztatásából azonban arra lehet következtetni, hogy az ING blokkolhatta a szankciós intézkedésekre hivatkozva a legutóbbi transzfert.
„Információink szerint a bank újragondolta a tranzitdíjnak a cégek közötti, eredetileg blokkolt kifizetését, és végül elfogadta azt” – mondta Anton Molnar, a Slovnaft szóvivője. „Ez megerősíti, hogy a kialakított rendszer működőképes, és hosszú távú megoldás lehet” – tette hozzá.
Az orosz csővezeték-üzemeltető vállalat, a Transznyefty tájékoztatása szerint a Barátság kőolajvezetéken azért álltak le a szállítások, mert a nyugati szankciók miatt nem lehetett az orosz átutalást közvetlenül Ukrajnának teljesíteni. Miután a magyar Mol és szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft időközben saját maga teljesítette az átutalást, Magyarországra és Szlovákiába újból megindultak az olajszállítások. Értesülések szerint a Csehországba irányuló szállításokat szombaton tervezik újraindítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.