Kijev adósság-visszafizetési moratóriummal, a több mint egy éve komolyabban elkezdett privatizálási folyamat felgyorsításával, Moszkva iráni autók Moszkvicsként való eladásával, új szövetségesek (Teherán) keresésével igyekszik kezelni a háború következtében egyre súlyosabbá váló gazdasági gondokat. Erre mondják, hogy vak vezet világtalant, hiszen Irán sokkal régebben áll a nyugati szankciók hatása alatt, mint az Oroszország és ugyanolyan „importhelyettesítő” kényszerprogramot volt kénytelen bevezetni, mint az oroszok.
Putyin egyre erőteljesebben bizonygatja: nem hatnak rá a nyugati szankciók, miközben azok csak most kezdenek működni igazán. Moszkvának sürgősen tőke, pénz kellene, például hogy
Pekinggel együtt társfinanszírozza a Kína felé tervezett új (Szila Szibiri–2), legalább 15 milliárd dolláros gázvezeték megépítését,
beruházásokkal pótolja a kivonult nyugati vállalatok okozta gazdasági károkat, továbbfejlessze roppant költséges és a szankciókkal nagyon megnehezült importhelyettesítő programját.
Moszkva ugyanakkor a vártnál jobban állja a szankciós csapásokat. Ezt Nyugaton az energiahordozók (kőolaj, földgáz) áremelkedése folytán Oroszország által realizált pluszbevételeknek, nem pedig a régóta szükséges és ígérgetett alapvető strukturális átalakításoknak tulajdonítják.
A Nemzetközi Valutaalap július végén jelentős mértékben javított az idei orosz GDP-re adott becslésén, az áprilisi 8,5-ről 6 százalékra vitte le a visszaesés várható mértékét. Miközben az orosz gazdaság méretének körülbelül az egytizedét kitevő ukrán gazdaság idei hanyatlása elérheti a GDP 33-40 százalékát.
A Renault-nak 1,4–2,3 milliárd dollárjába került az oroszországi piacokról való kivonulás. Különös egybeesés: a francia autógyártó, amely annak idején, az Oroszországban való megjelenésekor megörökölte a Moszkvics-gyárat, most, a kivonulásával visszaadta a helyet. Szergej Szobjanyin moszkvai főpolgármester a franciák kivonulását követően bejelentette: egy éven belül felújítják a termelést a Moszkvics (volt Renault–Nissan)-gyárban és oroszországi tervezésű-gyártású modellekkel árasztják el a piacot. Persze hamar kiderült, hogy a vállalás irreális. Valamelyik fővárosvezetési tanácsadó fejéből kipattant az ötlet:
a kínaiak a Moszkvics-gyárban szereljenek fel egy komplett autógyártó gépsort, amely a kínai modelleket Moszkvics néven árulná. Elindult a kapkodás: a Kamaz tröszt bevonásával kínai autógyártókkal tárgyaltak. A pekingi üzlet befuccsolt, a Kamaz szerint a kínaiak átverték őket. Ezt követően az irániak kerültek képbe.
Nyilvánvalóan ebbe a Kreml is besegített, amikor kiderült, hogy Putyin elnök Teheránnal fűzné szorosabbra a kapcsolatokat és Iránba utazik.
Felerősödtek a hírek a Moszkvics néven forgalmazott iráni gépkocsikról, amelyek műszaki paramétereitől, az elavult konstrukcióitól, részegységeitől a nyugati márkákhoz szokott oroszországi autószakértők enyhén szólva nincsenek elragadtatva.
A franciák által otthagyott Moszkvics-gyár sem adta fel. Július közepén cáfolták az iráni ügyletet és tartják magukat a Kamazzal való személyautó-gyártási együttműködés ötletéhez.
Ukrajna esetén – minthogy Kijev ki van tömve nyugati pénzekkel, amelyek egy része egyszer visszafizetendő kölcsön – nem a gazdasági kényszer, inkább az EU-nak és a NATO-nak való megfelelési akarat érvényesül. Emellett a háború járulékos kiadásai, az ipar, a kereskedelem több egységének a leállása ukrán kormányszakértők szerint havonta mintegy ötmilliárd dollárjába kerül a kijevi költségvetésnek.
A háborúzó felek közül Ukrajna van rosszabb gazdasági helyzetben. Az egyik legtekintélyesebb országminősítő, a Fitch július végén a legalacsonyabb, C kategóriába sorolta Kijevet. A fő indok:
Ukrajna államcsődközeli helyzetbe került. Július 20-án a kormány két évre felfüggesztette az államadósság törlesztőrészleteinek fizetését.
A Fitch elemzői szerint ez a vészhelyzeti adósság-visszafizetési halasztási (DDE) állapot kezdetére utal. Kijev előremenekül, meghirdette a privatizáció gyorsítását, ami még békeidős viszonyok közepette is nagyon bonyolult, kockázatokkal teli folyamat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.