Törölhetik a román állami légitársaság járatainak többségét a jövő héttől, miután a Tarom dolgozói előbb figyelmeztető sztrájkot, majd általános munkabeszüntetést készülnek kirobbantani. A munkakonfliktus azután mérgesedett el, hogy a napokban eredménytelenül zárultak a 68 évvel ezelőtt alapított társaság vezetősége és a szakszervezet között az új kollektív munkaszerződésről folytatott tárgyalások.
A dolgozók érdekvédelmét ellátó szervezet szerint a vállalat vezetői felületesen kezelték a két hónapja húzódó egyeztetéseket, és nem hajlandók megérteni az anyagi követeléseiket, amelyeket elsősorban az indokol, hogy a Tarom alkalmazottainak fizetése 2008 óta nem emelkedett. Narcis Pascu szakszervezeti vezető szerint, miközben az 1271 dolgozó közül 400 a nettó 129 ezer forintnak megfelelő minimálbért kapja, a munkáltató által javasolt fizetésemelés még a 15 százalékos romániai inflációt sem fedezné.
A Taromot a dolgozók cipelik a hátukon, ők vállalják a felelősséget a járatok, az utasok biztonságáért, ám a vezetőség és a szállítási minisztérium gúnyt űz belőlük. A pilótáknak 7 százalék alatti béremelést ajánlottak, az utasfelvételi személyzetnek 100, míg a légifelügyelőknek 350 lejt (1 lej 84 forint), ami nevetséges
– fakadt ki a szakszervezeti elnök, kifogásolva, hogy a román légitársaság mindössze költségvetése 11 százalékát fordítja bérekre, miközben a hozzá hasonló afrikai vállalatoknál ez az arány 26, az ázsiaiaknál 25, az amerikaiaknál 32 százalék.
Mivel a jogszabályok lehetővé teszik, hogy a kollektív munkaszerződéssel kapcsolatos tárgyalások sikertelensége esetén a dolgozók sztrájkba lépjenek, a tervek szerint a Tarom szakszervezete a jövő héten kirobbantja a munkakonfliktust, amely figyelmeztető sztrájkkal kezdődik, majd általános munkabeszüntetés következik. A dolgozók a cég szolgáltatásainak harmadát kötelesek biztosítani a munkabeszüntetés idején. „A társaság működése szinte teljesen megbénul, drága európai parlamenti képviselőink pedig nem tudnak majd eljutni Brüsszelbe, hogy felvegyék a napidíjukat” – utalt a Tarommal ingázó román eurohonatyákra a szakszervezeti bizalmi.
Az új kollektív munkaszerződésről szóló tárgyalások június végén kezdődtek el a Taromnál, amelynek a vezetősége nem hajlandó teljesíteni az alkalmazottak bérköveteléseit, csupán azt a kérésüket fogadta el, hogy a jelenlegi 10 lejes helyett 30 lej értékű étkezési utalványt kapjanak. Pedig már korábban sejteni lehetett, hogy a vállalat alkalmazottai elszántak, áprilisban ugyanis tüntetést is rendeztek a cég bukaresti székháza előtt, 35 százalékos béremelést követelve.
A légitársaság képviselői elsősorban arra hivatkozva hárítják el az alkalmazottak bérigényét, hogy a Tarom több mint 13 éve veszteségesen működik, és az elmúlt években romlott a pénzügyi helyzete.
A vezetőség szerint a szakszervezet bérköveteléseinek teljesítése mintegy 180 millió lejes (15,1 milliárd forint) többletköltséget feltételezne a Tarom részéről, ami veszélyeztetné a vállalat fennmaradását. Ami enélkül is eléggé kétséges, hiszen a társaság legutóbb 2007-ben termelt nyereséget, 2020-ban 454 millió, 2021-ben 400 millió lejes vesztesége volt, erre az évre 216 millió lejes veszteséget jósolnak.
Nicolae Ciuca miniszterelnök nemrég leszögezte, hogy az állam semmiképp sem kíván lemondani a légitársaságról, amelynek 1,9 millió eurós támogatást juttatott a koronavírus-járvány okozta károk fedezésére. A kormány ugyanakkor tavaly kidolgozott a Tarom számára egy 190 millió eurós átszervezési csomagot, a vállalat vezetősége szerint pedig ennek végrehajtását is veszélyeztetné a szakszervezeti követelés teljesítése. Nem zárható ki egyébként, hogy a vállalat vezetősége belebukik a botrányos helyzetbe, erre maga Sorin Grindeanu közlekedési miniszter még júliusban utalást tett, miután Temesvárról Bukarestbe tartó gépe négyórás késéssel szállt fel. „Az én türelmemnek is van határa” – nyilatkozta a temesvári lakóhelyéről a román fővárosba hetente ingázó tárcavezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.