BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrájkolnak a nagyobb fizetésért a román légitársaság dolgozói

A 14 éve veszteséges Tarom vezetősége a társaság súlyos anyagi helyzetére hivatkozva elutasította a 36 millió eurós többletkiadással járó bérkövetelést.

Törölhetik a román állami légitársaság járatainak többségét a jövő héttől, miután a Tarom dolgozói előbb figyelmeztető sztrájkot, majd általános munkabeszüntetést készülnek kirobbantani. A munkakonfliktus azután mérgesedett el, hogy a napokban eredménytelenül zárultak a 68 évvel ezelőtt alapított társaság vezetősége és a szakszervezet között az új kollektív munkaszerződésről folytatott tárgyalások.

Tarom Romanian Air Transport A318 Airplane At Amsterdam Airport Schiphol, Tarom Romanian Air Transport A318-111 airplane at Amsterdam Airport Schiphol in Amsterdam, Netherlands, on May 03, 2022. (Photo by Creative Touch Imaging Ltd./NurPhoto) (Photo by Creative Touch Imaging Ltd / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Creative Touch Imaging Ltd. / AFP

A dolgozók érdekvédelmét ellátó szervezet szerint a vállalat vezetői felületesen kezelték a két hónapja húzódó egyeztetéseket, és nem hajlandók megérteni az anyagi követeléseiket, amelyeket elsősorban az indokol, hogy a Tarom alkalmazottainak fizetése 2008 óta nem emelkedett. Narcis Pascu szakszervezeti vezető szerint, miközben az 1271 dolgozó közül 400 a nettó 129 ezer forintnak megfelelő minimálbért kapja, a munkáltató által javasolt fizetésemelés még a 15 százalékos romániai inflációt sem fedezné.

A Taromot a dolgozók cipelik a hátukon, ők vállalják a felelősséget a járatok, az utasok biztonságáért, ám a vezetőség és a szállítási minisztérium gúnyt űz belőlük. A pilótáknak 7 százalék alatti béremelést ajánlottak, az utasfelvételi személyzetnek 100, míg a légifelügyelőknek 350 lejt (1 lej 84 forint), ami nevetséges

– fakadt ki a szakszervezeti elnök, kifogásolva, hogy a román légitársaság mindössze költségvetése 11 százalékát fordítja bérekre, miközben a hozzá hasonló afrikai vállalatoknál ez az arány 26, az ázsiaiaknál 25, az amerikaiaknál 32 százalék.

Mivel a jogszabályok lehetővé teszik, hogy a kollektív munkaszerződéssel kapcsolatos tárgyalások sikertelensége esetén a dolgozók sztrájkba lépjenek, a tervek szerint a Tarom szakszervezete a jövő héten kirobbantja a munkakonfliktust, amely figyelmeztető sztrájkkal kezdődik, majd általános munkabeszüntetés következik. A dolgozók a cég szolgáltatásainak harmadát kötelesek biztosítani a munkabeszüntetés idején. „A társaság működése szinte teljesen megbénul, drága európai parlamenti képviselőink pedig nem tudnak majd eljutni Brüsszelbe, hogy felvegyék a napidíjukat” – utalt a Tarommal ingázó román eurohonatyákra a szakszervezeti bizalmi.

Az új kollektív munkaszerződésről szóló tárgyalások június végén kezdődtek el a Taromnál, amelynek a vezetősége nem hajlandó teljesíteni az alkalmazottak bérköveteléseit, csupán azt a kérésüket fogadta el, hogy a jelenlegi 10 lejes helyett 30 lej értékű étkezési utalványt kapjanak. Pedig már korábban sejteni lehetett, hogy a vállalat alkalmazottai elszántak, áprilisban ugyanis tüntetést is rendeztek a cég bukaresti székháza előtt, 35 százalékos béremelést követelve.

A légitársaság képviselői elsősorban arra hivatkozva hárítják el az alkalmazottak bérigényét, hogy a Tarom több mint 13 éve veszteségesen működik, és az elmúlt években romlott a pénzügyi helyzete.

A vezetőség szerint a szakszervezet bérköveteléseinek teljesítése mintegy 180 millió lejes (15,1 milliárd forint) többletköltséget feltételezne a Tarom részéről, ami veszélyeztetné a vállalat fennmaradását. Ami enélkül is eléggé kétséges, hiszen a társaság legutóbb 2007-ben termelt nyereséget, 2020-ban 454 millió, 2021-ben 400 millió lejes vesztesége volt, erre az évre 216 millió lejes veszteséget jósolnak.

Nicolae Ciuca miniszterelnök nemrég leszögezte, hogy az állam semmiképp sem kíván lemondani a légitársaságról, amelynek 1,9 millió eurós támogatást juttatott a koronavírus-járvány okozta károk fedezésére. A kormány ugyanakkor tavaly kidolgozott a Tarom számára egy 190 millió eurós átszervezési csomagot, a vállalat vezetősége szerint pedig ennek végrehajtását is veszélyeztetné a szakszervezeti követelés teljesítése. Nem zárható ki egyébként, hogy a vállalat vezetősége belebukik a botrányos helyzetbe, erre maga Sorin Grindeanu közlekedési miniszter még júliusban utalást tett, miután Temesvárról Bukarestbe tartó gépe négyórás késéssel szállt fel. „Az én türelmemnek is van határa” – nyilatkozta a temesvári lakóhelyéről a román fővárosba hetente ingázó tárcavezető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.