BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vissza a múltba: ismét a Lada a legnépszerűbb autó Oroszországban, de a csillogó kaszni mögött csak tátongó űr van

Igaz, más márkához nem is nagyon jutnak most hozzá a moszkvaiak, a megtépázott orosz autóipar pedig tetszhalott állapotba került.

Csaknem másfél évtized után ismét a hazai gyártású Lada lett a legnépszerűbb autómárka Oroszországban. A The Moscow Times cikke szerint az ország legnagyobb autógyára, az AvtoVaz 2009 óta ismét az első helyre került az új autók eladási listáján, ez pedig a Ladáknak köszönhető. Illetve természetesen annak, hogy Oroszországban gyakorlatilag szinte lehetetlen nyugati és távol-keleti autóhoz jutni. 

A dog stands in front of Lada automobiles at the parking lot of a Lada car dealership in Tolyatti, also known as Togliatti, on April 1, 2022. - For generations the Russian city of Tolyatti has been synonomous with the maker of one of the country's best-known brands -- the Lada automobile. But with the West piling sanctions on Russia over its military action in Ukraine, Tolyatti and the workers of Avtovaz are bracing for tough times. (Photo by Yuri KADOBNOV / AFP)
Fotó: Yuri Kadobnov / AFP

 

Már alig vesznek autót az oroszok

Egy éve még négyszer annyi jármű fogyott.

Az Ukrajna ellen indított invázió miatt ugyanis számos autógyártó döntött úgy, hogy teljesen kivonul az orosz piacról, és azok, amelyek maradtak, szintén képtelenek termelni, mert az országot sújtó szankciók miatt rengeteg alkatrész hiányzik a gyártáshoz. 

Ismét elkezdik gyártani a Moszkvicsot

A szovjet és orosz Moszkvics autógyár 1930-tól 2010-ig működött, amikor ezen a néven csődeljárás keretében hivatalosan felszámolták.

A Ladák viszont, ha döcögve is, de sorra futnak le a gyártósorokról. Az orosz Autostat adatai szerint júliusban 684 új Lada talált gazdára, ezzel ez lett a legnépszerűbb, azaz legjobban fogyó gépjármű. 

Az előző hónapban összesen egyébként 5078 autót adtak el Moszkvában, 74 százalékkal kevesebbet, mint tavaly júliusban. 

A Lada mögött a dél-koreai Kia és a Hyundai, valamint a kínai Geely és Chery végzett még az első ötben. Az AvtoVaz január óta országszerte összesen 85 ezer új kocsit értékesített, ez 63 százalékos visszaesés az előző évhez képest. A visszaesésben nagy szerepet játszott, hogy a gyár fő tulajdonosa, a francia Renault tavasszal teljesen kivonult az orosz piacról. Márciusban emiatt le is kellett állítani a gyártást, amelyet csak a nyár elején indítottak újra, de nem minden helyszínen. 

A Reuters hírügynökség információi szerint több kisebb városban nem indították el újra az üzemeket, és volt olyan, ahol azt ajánlották fel a munkásoknak, hogy egy 600 kilométerrel arrébb lévő gyárba menjenek át dolgozni. Ezt érthetően nem mindenki fogadta el. 

MOSCOW, RUSSIA - SEPTEMBER 5 :  Lada 4x4 Vision is being displayed during the 2018 Moscow International Motor Show at the Crocus Expo Exhibition Center in Moscow, Russia on September 5, 2018. Sefa Karacan / Anadolu Agency (Photo by SEFA KARACAN / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó: Sefa Karacan / Anadolu Agency via AFP

Szakértők szerint az orosz autógyártás szenvedte el a legtöbb kárt a háború kirobbanása óta. Vlagyimir Putyin orosz elnök egyébként már egy új autógyártási stratégia kidolgozását kérte nemrég tanácsadóitól: hogyan lehetne versenyképesebbé tenni a szankciók miatt megtépázott orosz autóipart. Elsősorban arra kell megoldást találniuk a szakértőknek, hogy az alkatrészeket tekintve minél előbb megszüntessék a nyugati függést. Emiatt ugyanis az AvtoVaz kénytelen volt többek között fapadossá tenni az autóit. 

A Ladák kulcsaiba ma már nem szerelnek távirányítót, magukba a kocsikba pedig légkondit sem. 

Emellett az sem elhanyagolható, hogy a külföldi márkák kivonulásával mintegy 14 ezer dolgozó maradt munka nélkül a Reuters számításai szerint. Becslések szerint, ha a háború még sokáig elhúzódik, akkor az autóipar tetszhalott állapotba kerülhet, magával rántva az orosz gazdaságot is, amelynek évtizedekig húzóága volt. 

Az autógyárakból elbocsátottak most a Reuters  szerint abban bíznak, hogy a Kalasnyikov-gyárak felszívják a munkaerőt, ott ugyanis folyamatosan szükség van új dolgozókra. 

Hiába várják, nem omlik össze az orosz gazdaság

Megosztottak az elemzők abban a kérdésben, hogy folytatódik-e, és milyen mértékben az orosz gazdaság visszaesése a nyugati szankciók miatt.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.