Joe Biden szerdai látogatásával kampányeseménnyé emelte a most folyó Detroiti Autóshow-t, ahol az amerikai elnök learatta a babérokat, amit az amerikai járműipar megmentésében és felemelkedésében játszott szerepéért kiérdemelt.
A legnagyobb észak-amerikai autókiállítás a demokrata párti elnök félidős választási kampánykörútjának egyik fontos állomása volt, ennek megfelelően újabb kormányzati intézkedéseket is bejelentett, miután az amerikai autóiparnak az elektromos átállás folyamatában eddig elért eredményeit méltatta.
A magát megszállott autósnak valló Biden a fotósok kedvéért tett egy virtuális kört a General Motors jövőre piacot robbantó elektromos Cadillac Lyriq városi terepjárójával, és egy narancssárga Corvette-be is bepattant, hogy aztán megállapítsa, hogy
az autóipar bölcsőjének számító Detroit visszatért az őt megillető helyre,
azaz a legjobbak közé.
„Egy jobb Amerikát választunk, olyant, amely a munkásosztályra támaszkodva felveszi a harcot a klímaváltozás ellen” – hangoztatta az elnök, akit az autós szakszervezet, a UAW egyik tagja, Ryan Buchalski mutatott be, azzal a felütéssel, hogy ő az az elnök, aki kiáll az egyszerű munkásokért.
Ahogy tette azt az autógyártókért is, amikor még Barack Obama alelnökeként a pénzügyi világválság idején, 2008–2009-ben a megroppant szektor állami megsegítéséért szállt síkra. A mentőcsomag akkor sikeres volt, a Detroiti Hármak, azaz a General Motors, a Ford és a Chrysler azóta rendezte tartozását, és ismét prosperál.
Pénzt most is kapnak Washingtonból a közel ezermilliárd dolláros Biden-csomag révén, amely az infrastruktúra- és iparfejlesztést célozza, bepótolva és felpörgetve a Donald Trump elnöksége alatt megrekedt beruházásokat.
A csomagból több tízmilliárd dollárnyi összeg jut az elektromos átállás folyamatának felgyorsítására,
a belső égésű motorral szerelt járművek forgalomból való fokozatos kivezetésére, valamint adókedvezmény formájában a hazai összeszerelésű, Made in USA villanyautók vásárlóinak. Ők a jövő évtől továbbra is élhetnek a 7500 dolláros adókedvezménnyel, míg az importált elektromos autók után ez nem jár.
A változás feszültséget szült a japán és dél-koreai autógyártók körében, leghangosabban a Hyundai-Kia csoport tiltakozott a rá súlyosan ható intézkedés ellen, de a Nissannál sem voltak ezzel elégedettek. Magát az autókiállítást is az új elektromos autómodellek uralják, valamint az e-autózáshoz szükséges infrastruktúra megteremtéséről szőtt tervek és eszközök bemutatása.
Biden egy 900 millió dolláros programot jelentett be,
amellyel az Egyesült Államok 35 államában támogatják a gyorstöltő-állomások létesítését azzal a szándékkal, hogy ha valaki a keleti parttól a nyugati partig akar eljutni, ezt villanyautóval is gond nélkül megtehesse.
A legendás, számos dalban megénekelt Route 66 például már eleget tesz ennek a feltételnek, a Chicagóból Los Angelesig tartó út négyezer kilométerét rendszeresen teszik meg kalandvágyó vagy csak nosztalgiázó amerikaiak villanyautóval, ami jobbára a Tesla szinonimája a kontinensnyi országban. A cég egyébként nincs jelen Detroitban, üzletpolitikája része, hogy kihagyja a drága és fölöslegesnek ítélt show-kat.
Joe Biden tavaly augusztusban tűzte ki célul, hogy 2030-ra az elektromos autók és a tölthető (plug-in) hibridek értékesítése elérje az 50 százalékot az újautó-értékesítésekben, a töltőállomások száma pedig meghaladja a félmilliót. Ebbéli törekvését támogatják a detroiti gyártók.
Az út göröngyös lesz addig, hiszen bár tavaly 83 százalékkal nőttek az e-autó-eladások, még mindig csak 3 százalékot képviselnek a teljes forgalomban. A kereslet felpörgetésében az állam is közbenjár azzal, hogy a 650 ezer járművet számláló
flottája frissítésekor előnyben részesíti a zéróemissziós kocsikat.
Évi ötvenezer autót cserélnek le az állami hivatalok és költségvetési szervek, s számukra Biden tavaly decemberben rendelettel tette kötelezővé a villanyautók és plug-in hibridek vásárlását, 2027-ig valamennyi piacra került modellből vásárolniuk kell.
Biden a múlt hónapban 3 milliárd dolláros keretet bocsátott az amerikai posta (USPS) rendelkezésére villanyhajtású furgonok beszerzésére és telephelyi töltőpontok kiépítésére.
A USPS a következő tíz évben 165 ezer járművet vásárol az amerikai, főként a hadsereg járműellátásában jeleskedő Oshkoshtól. Ebből az első 50 ezres kontingensben tízezer villanyos furgonra adtak le megrendelést tavaly februárban, a kormányzati támogatás révén ezt a múlt hónapban 25 ezerre emelték. A teljes beszerzés költsége eléri a 6 milliárd dollárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.