Már három európai gyártó kínál hidrogénvonatot – írta vasárnapi cikkében a Magyar Nemzet. A lap közölte, hogy a kontinensen elsőként a francia Alstom helyezett üzembe hidrogénvonatot, augusztus óta pedig menetrend szerint közlekednek a járművek Németországban, a Bréma környéki, 126 kilométeres vonalon. A 14 hidrogénüzemű regionális szerelvény fokozatosan váltja majd ki a 15 régebbi dízelvonatot. Az Alstom üzemanyagcellás vonatainak az egyik legfontosabb alkatrészét, a forgóvázak keretét a magyarországi Mátranovákon gyártják.
A svájci Stadler ugyancsak kifejlesztette a maga üzemanyagcellás modelljét. A vonat a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project megrendelésére készült. Szolnokon gyártanak hozzá alumínium kocsitestet.
A harmadik európai hidrogénvonat-fejlesztést a napokban jelentették be: a német Siemens kezdett próbaüzemet a Deutsche Bahnnal.
Az írás kiemelte, hogy
a tankolás már éppen olyan gyors, mint egy hagyományos dízelmotorvonatnál.
A hidrogént is maguk állítják elő, a megújuló energiát elektrolízisre használják fel, hogy közvetlenül a helyszínen termeljenek zöldhidrogént.
Jelenleg a nem villamosított vasútvonalakon – amelyek az európai vasútvonal-hálózat körülbelül 60 százalékát teszik ki – dízelhajtású járművek üzemelnek.
Csak Németországban a Deutsche Bahn körülbelül 250 millió liter gázolajat fogyaszt évente.
Ennek a szénhidrogén-mennyiségnek a helyettesítése a feladat, és erre szolgálnak az akkumulátoros, üzemanyagcellás megoldások, valamint ezt célozza a környezetkímélő üzemanyagok, például a hidrokezelt növényi olajok használata.
Az átállás a hidrogénhajtásra időigényes folyamat: évtizedekig tarthat, amíg az összes dízelmozdonyt lecserélik.
Tizennyolc hidrogénvonat vásárlásának lehetősége merült felA MÁV-Start felméri a lehetséges gyártók körében, hogy érdemes lenne hidrogénüzemű vonatokat vásárolni a hazai sínekre, elsősorban a dízelvontatás kiváltására. A társaság kedvező döntés esetén 18 szerelvényt rendelne meg, a beszerzést az uniós kvótakereskedelmi rendszerből származó bevételek terhére a magyar kormány a Zöldgazdaság finanszírozási rendszer keretében hajtaná végre Vitézy Dávid államtitkár közzététele szerint. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.