Afrikát is elérte az Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja miatt kitört globális szénfelvásárlási láz, az európai kereskedők rövid idő alatt több mint duplájára nyomták fel a nem éppen környezetkímélő energiahordozó árát.
A leggyorsabban az áramtermeléshez felhasznált, úgynevezett termikus szén ára lőtt ki, mivel számos európai ország elvesztette a hozzáférését legfontosabb szállítója, Oroszország földgáz- és szénkészletéhez.
Az ausztráliai Newcastle kikötőjében mérvadó, globális referenciaértékként elfogadott tonnánkénti ár
egy év alatt 176 dollárról szeptember 16-ra 429 dollárra emelkedett, ami már nem sokkal marad el a márciusi, 483,5 dolláros történelmi csúcstól.
Az európai kereskedők újabban mindenütt felbukkannak, ahol szenet rejt a föld, és hajlandók az ázsiai vevők által kínált ár kétszeresét is kifizetni
– árulta el a Reutersnek Rizvan Ahmed, a Bluesky Minings szénbányászati vállalat ügyvezető igazgatója a tanzániai Dar es-Salaamban.
Hála a fizetőképes kereskedőknek, az uniós országok által Ausztráliából, Dél-Afrikából és Indonéziából – ezek hagyományosan az ázsiai piacokat látják el – importált szén mennyisége több mint 11-szeresére nőtt február vége óta – derült ki az indiai CoalMint tanácsadó cég adataiból.
A legjobb példa a konjunktúrára a szintén tanzániai, korábban meglehetősen álmos Mtwara város kikötője, ahol egy évvel ezelőtt szinte kizárólag kesudiót szállító hajók sorakoztak, hiszen, bár az ország szénbányászata mindig is jelentős volt, ám eddig csupán a szomszédos kelet-afrikai országokba exportáltak termikus szenet. Ennél messzebbre ugyanis nem küldhették a fekete aranyat, hiszen több mint 600 kilométerre kell kamionnal szállítani a délnyugati bányákból Mtwarába, a legközelebbi indiai-óceáni kikötőbe.
Június vége óta a Shipfix tengeri és áruforgalmi adatplatform elemzése szerint 57 hajót rendeltek az azonnali fuvarozási piacon tanzániai szén szállításához, míg tavaly ugyanebben az időszakban mindössze kettőt.
Az ország most arra számít, hogy a szénexport idén megduplázódik, azaz mintegy 697 ezer tonnára nő – közölte az ország bányászati bizottsága, miközben a termelés várhatóan 50 százalékkal bővül, és megközelíti az 1 millió 365 ezer tonnát.
A kormány a kivitel megugrásából származó tetemes adóbevételeket látva fontolgatja egy vasútvonal építését, amely a széntermelő Ruvuma régiót kötné össze Mtwarával – mondta Jahja Szemamba, a bányászati bizottság ügyvezető titkára.
A tanzániai székhelyű Ruvuma Coal bányavállalat november óta már legalább 400 ezer tonna szenet exportált, elsősorban Hollandiába, Franciaországba és Indiába – a Reuters adatai szerint.
Hasonló a helyzet Botswanában is, ahol eddig elképzelhetetlen volt a szén tengeri szállítása, mivel a legtöbb export a szomszédos Dél-Afrikába, Namíbiába és Zimbabwébe irányult.
Korábban a logisztika megölt volna minket. A jelenlegi árak mellett azonban működőképesek vagyunk
– magyarázta a megváltozott helyzetet Morné du Plessis, a botswanai székhelyű Minergy szénbányászati vállalat vezérigazgatója.
Jan Dieleman, az amerikai Cargill tengeri szállítási részlegének elnöke szerint a vállalat nyáron 9 millió tonna szenet szállított világszerte, szemben az egy évvel korábbi 7 millió tonnával.
A közeljövőben rengeteg szén indul még el az óceánokon át az öreg kontinensre, például Kolumbiából, Dél-Afrikából és még távolabbról is
– mondta.
A Braemar hajózási brókerház elemzéséből az is kiderül, hogy a termikus szén tengeri szállítása júliusban 97,8 millió tonnával új csúcsot állított fel, több mint 9 százalékot verve a tavalyi bázisra.
Hihetetlenül megugrott közben az afrikai szénbányászat haszonkulcsa is.
Míg 2020 végén 75 dolláros tonnánkénti szénárfolyam mellett 15 dollár volt a vállalatok fedezeti szintje, ma már a 400 dollár feletti árakkal eléri a 235 dollárt tonnánként, azaz csaknem a 16-szorosára hízott
– mondta Rob West, a Thunder Said Energy tanácsadó cég elemzője.
A helyzet tehát úgy fest, hogy az európai országok félretették a környezetvédelmi céljaikat , mivel igyekeznek felhalmozni a tüzelőanyagot, és újraindítani a leállított szénerőműveket, hogy felkészüljenek a nehéz télre. A kormányok szerint ez átmeneti változás, bár ez attól is függ, hogy meddig tart az energiaválság. Németország az energiaellátás biztonsága érdekében például már elhalasztotta néhány szénerőműve tervezett leállítását.
A Minergy úgy látja, hogy a szénpiac legalább 2023 közepéig, ha nem tovább, erős marad.
A szénnel kapcsolatos negatív narratívát elhagyták Európában, ehelyett az energiaválság miatt a szén mint energiaforrás került előtérbe
– fűzte hozzá a vállalat.
Kijev százezer tonna szenet ad Varsónak, csepp a tengerbenAz ukrán kormány korábban betiltotta a földgáz, a fűtőolaj és a szén kivitelét. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.